گیاهان دارویی

قالب سبز


وبلاگ شخصی علیرضا عبدی
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهداشت در اسلام ... و آدرس alirezaaas69.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آویشن: ضدعفونی کننده
... ساقه‌های گل دار آویشن سرشار از ترکیبی به نام «تیمول» است که قاتل باکتری‌ها محسوب می‌شود. آویشن ضدعفونی کننده و ضد ویروس قوی است. این گیاه معطر سرفه را تسکین می‌دهد و خلط‌ها را دفع می‌کند. زمانی که در معده‌تان احساس سنگینی می‌کنید برای هضم بهتر غذا به سراغ آویشن بروید. بهتر است بدانید آویشن حاوی آهن نیز می‌باشد.
روش استفاده
آویشن تازه عطر و طعم بیشتری دارد. توصیه می‌کنیم از این گیاه در تهیه‌ی سوپ، خورش و همچنین سس‌هایتان استفاده کنید. برای خوشمزه تر کردن مایه طعم دهنده‌ی جوجه کباب، کباب، ماهی و غیره نیز از این گیاه معطر غافل نشوید.
پودر آویشن را به غذاهایتان اضافه کنید. البته می‌توانید از جوشانده‌ی این گیاه نیز بهره‌مند شوید. در عطاری‌ها کپسول و افشره‌ی خوراکی آویشن نیز به فروش می‌رسد.
مصرف آویشن برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید. افشره‌ی خوراکی آویشن نیز برای زنان باردار، شیرده و کودکان مورد منع مصرف دارد.

 

رزماری: برای هضم غذا
رزماری ضداسپاسم و ادرار آور است، به هضم غذا کمک می‌کند و مشکلات کبدی و مربوط به صفرا را تسکین می‌دهد.

 


روش مصرف
رزماری تازه را به قطعات خیلی ریز خرد کنید و در سُس‌هایتان بریزید. این گیاه معطر به سُس‌ها و مایه‌های طعم دهنده مزه‌ی خوبی می‌دهد. می‌توانید از پودر آن نیز در سالادهایتان استفاده کنید.
در صورت مشکلات کبدی می‌توانید از افشره‌ی خوراکی رزماری استفاده کنید. البته بهتر است با داروساز، پزشک یا عطار در مورد نحوه‌ی مصرف آن مشورت کنید. البته توجه داشته باشید که استفاده‌ی بیش از حد این گیاه می‌تواند باعث تحریک کلیه‌ها شود.

 مریم گلی: دوست سلامت خانم‌ها
گیاه مریم گلی حاوی استروژن گیاهی است و برای همین آن‌ را گیاه دوست خانم‌ها می‌نامند. مریم گلی گرگرفتگی دوره‌ی یائسگی را کاهش می‌دهد و تعریق را کنترل می‌کند. همچنین این گیاه معطر ضدباکتری، ضدعفونی کننده، هضم کننده‌ی غذا، التیام دهنده‌ی جای زخم و غیره است.
روش مصرف
این گیاه طعم جدید و عطر و بوی خاصی به گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنیر و همچنین روغن‌ها و سرکه می‌دهد. بهتر است که از برگ‌های خشک این گیاه استفاده کنید زیرا عطر و بوی بیشتری دارد. البته مریم گلی به صورت کپسول نیز به فروش می‌رسد. باید بدانید که گیاه مریم گلی جلوی تعریق بیش از اندازه را می‌گیرد. برای این کار 10 برگ مریم گلی و چند پر اسطوخودوس را در آب بجوشانید و هر شب پاها یا دست‌هایتان را ده دقیقه در این محلول قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاهان دارویی نیز بی خطر نیستند و استفاده‌ی بیش از حد آن‌ها مسمومیت ایجاد می‌کند. در استفاده‌ی این گیاهان زیاده‌روی نکنید و اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

 ریحان: ادرار آور
ریحان باد شکن و ادرار آور است. این گیاه معطر با اسپاسم یا گرفتگی عضلات معده و روده مقابله کرده و جریان خون را بهتر می‌کند. ریحان ضدالتهاب است یعنی درد را تسکین می‌دهد و سیستم عصبی را تقویت می‌کند.
روش مصرف
بهتر است که از ریحان تازه استفاده کنید. ریحان خشک طعم خود را از دست می‌دهد. ترکیب ریحان خرد شده، سیر و روغن زیتون به غذاها طعم خاصی می‌دهد. اگر می‌خواهید ریحان را روی برنج یا پاستاها و غیره بریزید در آخرین مرحله این کار را بکنید تا طعم آن حفظ شود.

 سیر: ضدعفونی کننده و محافظ سلامتی
بدون شک سیر یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین گیاهان معطر موجود است. سیر حاوی آلیسین (طعم سیر مدیون همین اسانس گوگردی است)، گوگرد، مس، روی، منگنز، سلنیوم، آهن، ید و غیره است. سیر روده‌ها را تمیز می‌کند، محافظ سیستم قلبی عروقی، آنتی‌اکسیدان و ضد رادیکال‌های آزاد است. این سفید خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، میزان کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.
روش مصرف
در مورد روش مصرف سیر نیازی به توصیه‌های ما ندارید. سیر را در غذاهایتان بریزید و از طعم و خواص آن استفاده کنید.

 زنجبیل: انرژی زا
نه تنها از ریزوم (بخش زیر زمینی زنجبیل) به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود بلکه در طب سنتی نیز کاربرد فراوانی دارد. زنجبیل انرژی زا و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و همچنین با سرماخوردگی، سردرد و حالت تهوع مقابله می‌کند.
روش استفاده
زنجبیل منبع مواد معدنی است اما میزان سدیم آن کم است. اگر مجبور هستید که رژیم غذایی بدون نمک داشته باشید زنجبیل تازه یا پودر آن باعث خوش طعم شدن گوشت، ماهی و غذاهای دیگر می‌شود. می‌توانید پودر زنجبیل را در چای یا شیر نیز بریزید و از عطر و طعم آن استفاده کنید. برای مقابله با حالت تهوع صبحگاهی یک تکه ریشه‌ی زنجبیل را بجوید یا جوشانده‌ی آن‌را تهیه و میل کنید. توجه داشته باشید که گیاهان دارویی نیز بی خطر نیستند و استفاده‌ی بیش از حد آن‌ها مسمومیت ایجاد می‌کند. در استفاده‌ی این گیاهان زیاده‌روی نکنید و اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

  نعنا: مفید برای هضم غذا
نعنا تقویت کننده و نیرو بخش بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. نعنا مانند بمب عمل می‌کند و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند. از این گذشته این گیاه معطر خوشمزه روده‌ها را ضدعفونی و با حالت تهوع مقابله می‌کند.
برگ‌های تازه‌ی نعنا به غذا، چای، نوشیدنی‌های خنک مثل دوغ و غیره طعم بی نظیری می‌دهد. شاید هیچ عصرانه‌ی دیگری مثل نان و پنیر و چند پر نعنا، ریحان و گردو فوق‌العاده نباشد!
البته عرق، دم کرده و یا افشره‌ی خوراکی نعنا نیز وجود دارد که می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. اگر مشکل بی‌خوابی دارید قبل از خواب نعنا نخورید زیرا باعث بی‌خوابی می‌شود.

 اسطوخودوس: آرامش بخش
از اسطوخودوس می‌توان برای فراری دادن حشرات استفاده کرد. باید بدانید این گیاه معطر ضدعفونی کننده است، جای زخم و جراحت‌های سطحی را زود خوب می‌کند، ضداسپاسم، آرام‌بخش، خواب آور بوده و سردرد را تسکین می‌دهد.


روش مصرف
می‌توانید گل‌های اسطوخودوس را به سالاد اضافه کنید. توجه داشته باشید که اسطوخودوس بسیار معطر است و چند پر از گل آن کافی است. اگر میگرن دارید پیشانی یا شقیقه‌هایتان را با یکی دو قطره افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس ماساژ دهید.

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:21 ] [ علیرضا عبدی ]

گزیده ای از دستورات طب سنتی برای شادابی ونگهداری موها

 

1- موی سر تو خالی است واز این مجرا هوا وارد بدن موجود مودار خواهد شد.

2- تراشیدن موی سر دارای خواص زیر است(بویژه در تابستان):  زیاد شدن نور چشم،جلوگیری و رفع شوره،از بین رفتن چربی اضافه، رفع سر درد. چون پیاز مو تحت تاثیر تشعشعات خورشید قرار میگیرد قوی میگردد.

3- اگر به خاطر شغلتان بنا شد که ناچار باشید هر روز استحمام کنید استحمام هفته ای دو بار کافی است.

4- هفته ای یک شب آب لیموترش تازه طبیعی را به سطح سر مالیده ماساژ دهید و صبح حمام کنید.

5- شستشوی موها با سرکه خانگی در حمام.

6- هفته ای دو روز نهار کته با روغن حیوانی میل کنید(برنج آب کش فاقد ویتامین ب است).

7- روزی 3 فنجان جوشیده چلتوک برنج یا روزی 3 قاشق مرباخوری ازسبوس برنج استفاده کنید چلتوک وسبوس هر دومنبع ویتامین ب هستند و این وقتی در پیاز مو کافی باشد سبب جلوگیری از سفید شدن وریزش آن میگردد.

8- شیخ الرئیس ابو علی سینا می فرمودند:"چنانچه مدت یک سال روزی یک دانه هلیله سیاه را در دهان گذاشته و آب آن را میل کند مطمئن باشید در پیری یک تار سفید در سرتان ظاهر نخواهد شد(هلیله سیاه جهت تقویت چشم ویبوست مزاج خوب است).

9- از هر شامپو و صابون استفاده نکنید بهتر است موی خود راشناسایی (خشک. چرب) وبا دست اندرکاران درمان گیاهی مشورت کنید تا شامپو و صابون مخصوص را به شما توصیه نمایند.

10- عوامل ریزش مو عبارتند از:یبوست مزاج،اختلال در سیستم اعصاب،تغییرآب وهوا،تغییر صابون وشامپو، مصرف مواد شیمیایی، کثیف نگه داشتن مو و بالاخره خوب کار نکردن کبد و آخرین آن سوء تغذیه میباشد.

11- خوراکیهای زیر باعث جلوگیری از ریزش و سفیدی مو می شوند:

جگر،سبوس یا چلتوک برنج،کته ،مخمرآب جو،عدس سیاه،گوجه فرنگی رسیده شده،باقلا، نان جو،نان ارزن،نان گندم سبوس دار،ماست،جوانه گندم،جوانه انواع حبوبات،سمنو،دانه کنجدخام،پوست مار و مالیدن روغن آن روی موها، مغز گردو و مالیدن جوشانده تمام اجزاء درخت آن روی موها، فندق، سیر، شیر، پیاز، نعنا، عدس، هویج، گل کلم، پنیر، مویز، زرده تخم مرغ، انجیر، زردآلو، نارنگی، تمشک، انواع کدو، انواع فلفل سبزبخصوص فلفل سبز تازه، آلو.

( چنانچه عصبی می باشید عدس نخورید )

12- موی شفاف را چگونه بدست بیاوریم؟ هفته ای دو بار استحمام کنید یک بار با کتیرا و زرده تخم مرغ و بار دیگر با گل سر شوی بشوئید ( در زمان مصرف کتیرا حوصله کافی داشته باشید )

13- روغنهای زیر برای موی سر مفید است :

بادام تلخ و شیرین،کرچک،ذرت،نارگیل،آفتابگردان،زیتون،کنجد،روغن نخود سیاه ودانه مورد. موادنفتی به پیاز مو لطمه شدید وارد میکند.استعمال پارافین چه آقایان چه خانمها اکیدا" خوداری فرمائید وجهت پر پشت شدن و جلوگیری از ریزش مو روغن مار بدون رقیب است.

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 18:49 ] [ علیرضا عبدی ]

سبوس برنج

برنج گیاهی از دسته غلات بوده که نقش مهمی در سبد غذائی ما ایرانیان داردو سبوس این پوشش خوش رنگ برنج دارای ارزش غذائی فراوانی است که ما از ان غافلیم به عنوان مثال یکی از فراورده های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است.

روغن برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می کند. (کشورما، تاکنون تجهیزات، علم وتخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن، در دسترس نداشته است.)

این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است ،در این مقاله سعی شده تا با بیان خواص مفید این گیاه فراموش شده گامی در جهت اصلاح تغذیه شما گرامیان برداشته شود.

۱-خاصیت انتی اکسیدانی (ضد پیری):
از مهمترین و شناخته شده‌ ترین مواد موجود در سبوس برنج ، ویتامین E است. این ویتامین ، محلول در چربی بوده و امروزه به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان بسیار قوی در جهان علم مطرح شده است. خاصیت آنتی اکسیدان ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می ‌کند.

۲- کاهش کلسترول خون:

ماده فعال دیگری که در روغن برنج خودنمایی می ‌کند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تبدیل شده است.

۳- خاصیت ضد سرطانی:

ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده مانند فیتواسترول‌ها، توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها و اسکواس‌ها برنج را به عنوان یکی از موادغذایی بسیار ارزشمند و مفید برای، افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده اند .

۴- روغن برنج در خدمت پوست:

آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورت‌تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده‌اید که خاصیت پاک‌کنندگی این روغن نقره فام، بسیار بالاست. اما این تنها قسمت کوچکی از قضیه است، چرا که جنس چرب این روغن باعث می ‌شود که برنج خاصیت لایه ‌برداری متوسط داشته باشد.

این بدان معناست که اسیدهای چرب موجود در روغن برنج به سلول‌های شاخی و مرده سطح پوست متصل شده و آنها را به آرامی از روی پوست برمی‌ دارد. این امر باعث می‌ شود پس از ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف و نرم و براق شود.

از این رو است که مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و کاهش خط و خطوط پوست کمک قابل توجهی می‌ کند.

۵- سبوس برنج و مو:

ماده دیگری که در برنج باعث شده آن را یک حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است ویتامین‌های گروه B و به خصوص۵ B باعث تحریک سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو شده، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.

۶- ترمیم پوست با برنج:

کاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی ‌شود. این ویتامین در مواردی که فرد تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرد بسیار مفید است، چرا که تجویز خوراکی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می ‌بخشد. خیلی‌ها تصور می‌ کنند برای اینکه پروتئین بدن‌شان تأمین شود باید گوشت بخورند. ولی در واقع این طور نیست،چرا که پروتئین

موجود در گیاهان می ‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص که منابع حیوانی معمولاً با داشتن کلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی، چندان مناسب نیست. یکی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشکیل می ‌دهد و این رقم به حدود ۱۱ درصد می ‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌ کند.

۷-سبوس و درمان بیمارهای روده:

هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.

تذکر:

همان گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است :

- زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.

- زیاده روی در مصرف سبوس منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود.

- توصیه می شود پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

 

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 18:17 ] [ علیرضا عبدی ]

گزیده ای از دعای بسیار زیبای عرفه

دعای عرفه

پروردگارا، مرا به كه وا مي‏گذاري، به خويشاوندي كه پيوندمحبت را مي‏گسلد، يا بيگانه‏اي كه با من خشم مي‏راند، يا به آنان‏كه مرا خوار مي‏شمارند و حال آن كه تو خداي مني و رشته سرنوشت‏ من در چنگ توست! از غربت و تنهايي و دوري خانه‏ام و خواري‏ام درچشمان كسي كه وي را بر من مسلط گردانيده‏اي، به درگاه تو شكايت‏مي‏آورم.
بارالها بر من خشم مگير كه اگر تو بر من خشم نياوري، مرازغير تو باكي نيست و مگر نه اين است كه فراخناك لطف و عافيت تومرا كافي است!

خداوندا، تو را به نور جمالت كه بر زمين و آسمانها تابيده‏است و پرده‏هاي تاريكي را برانداخته و كار گذشتگان و آيندگان راصلاح بخشيده است، سوگند مي‏دهم و از تو مي‏طلبم كه در آن حال كه‏بر من خشم گرفته‏اي، مرا نميراني و قهر خود را بر من نازل‏نگرداني كه تو مي‏تواني قهر و عتاب را رها كني و به لطف بازآيي‏و از من خشنود شوي!

اي آن كه سپاسگزاريم به درگاه وي اندك است، اما او محرومم‏نمي‏سازد و گناهانم بسيارند لكن مرا به فضيحت و رسوايي‏نمي‏كشاند، پيوسته مرا در حال انجام گناهان مي‏نگرد، اما هيچ گاه‏به خواري نمي‏راندم!

اي آن كه در كودكي مرا محافظت فرمودي و در هنگام پيري‏بي‏روزيم نگذاشتي. اي آن كه الطاف و نعمتهايت در نزد من بيرون‏از شمارند و توان شكرگزاري آنها را ندارم.

اي كسي كه با من به نيكويي و احسان رفتار مي‏كني و من به زشتي‏و عصيان تو را پاسخ مي‏گويم. اي كسي كه مرا به يمن ايمان نجات‏بخشيدي، پيش از آن كه به طريقه شكر نعمتهايت آشنا باشم.

اي مولاي من، تويي كه نعمت دادي، تويي كه احسان كردي، تويي كه‏به نيكي رفتار نمودي، تويي كه كرامت فرمودي، تويي كه فضيلت‏بخشيدي، تويي كه فضل خود را به اتمام رسانيدي، تويي كه روزي‏عطا فرمودي، تويي كه كرم كردي، تويي كه توانمندم ساختي، تويي‏كه سرمايه‏ام دادي، تويي كه پناه دادي، تويي كه كفايت كردي،تويي كه هدايت كردي، تويي كه از گناه بازداشتي، تويي كه گناهان‏را پوشيدي، تويي كه گناهان را بخشيدي، تويي كه عذر پذيرفتي،تويي كه مكنت و جاه بخشيدي، تويي كه عزت دادي، تويي كه پشتيبان‏بودي، تويي كه تاييدم كردي، تويي كه ياري رساندي، تويي كه شفابخشيدي، تويي كه عافيت دادي، تويي كه اكرام كردي، خجسته و بلندمرتبه‏اي اي پروردگار من، ستايش جاودانه از آن توست و سپاس‏پيوسته تو را سزاست.

اما من اي خدايم، به خطاهايم معترفم، پس بر من ببخشاي! منم‏كه گناه كردم، منم كه خطا نمودم، منم كه ناداني كردم، منم كه‏به سوي گناه شتافتم، منم كه اشتباه كردم، منم كه به غير تواعتماد كردم، منم كه در عين دانايي گناه كردم، منم كه وعده‏هادادم، منم كه وفا ننمودم، منم كه پيمان شكستم، منم كه به جرم‏خود اقرار كردم.

بارالها، من بدان نعمات كه مرا داده‏اي اذعان دارم، به‏گناهانم اعتراف كرده و از آنها باز مي‏گردم; تو نيز مرا بيامرز.

اي كسي كه گناه بندگان تو را ضرري نرساند و نيازي به طاعت‏ايشان نداري، هر كدام از بندگانت كه كاري نيكو به جاي آورند،به توفيق و لطف توست، پس ستايش و حمد تو را سزاست.

خدايا، چون مرا فرمان دادي سركشي نمودم و چون نهي كردي، آنچه‏را نمي‏خواستي به جاي آوردم. اينك اين منم كه نه دليلي بربي‏گناهي خود دارم كه عذر بخواهم و نه نيروي آن دارم كه از كسي‏ياري بخواهم. حال با كدامين اعضايم رو به روي تو بايستم; آيابا گوشم يا با چشمم يا با زبان و يا پاهايم، آيا تمامي اينهانعمتهايي نيست كه مرا عنايت فرموده‏اي و من با همه آنهانافرماني‏ات كرده‏ام، اي مولاي من، حجت و دليل از آن توست و من‏محكومم!
اي شنواترين شنوندگان و اي تيزبين‏ترين بينندگان و اي‏سريعترين حسابگران و اي مهربانترين مهربانان، بر محمد(ص) وخاندان پاك وي درود فرست!

پروردگارم، از تو حاجتي را مي‏طلبم كه اگر آن را به من ارزاني‏دادي، هر چيز ديگري را كه از من دريغ نمايي، مرا زياني نرساندو اگر از آن محرومم سازي، هر چه را به من عطا فرمايي مرا نفعي‏نبخشد; «از تو مي‏خواهم كه مرا از آتش جهنم آزاد گرداني!»
غير تو خدايي نبود، يگانه‏اي و تو را همتايي نيست، فرمانروايي‏توراست و ستايش از آن توست و تو بر همه چيز توانايي، اي خدا،اي خدا، اي خدا.

خدايا، من در آن حال كه بي‏نياز و توانمندم، به تو نيازمندم،پس چگونه در حال فقر نيازمند تو نباشم. خدايا من كه در عين‏دانايي، نادانم، چگونه در حين جهل، نادان نباشم!

خدايا، به راستي كه تغيير تدابير تو و سرعت انجام اراده وتقديرات تو، بندگان عارفت را باز داشت، از اين كه در حال نعمت‏به دوام بخشش تو اطمينان كنند و در حال نقمت، از رحمت تو نوميدگردند!
اكنون منم كه با فقر و نيازمنديم به تو توسل مي‏جويم و چگونه‏به حضرتت توسل جويم با فقري كه محال است دامان غناي تو رابيالايد. چسان از اين حال كه دارم به تو شكايت آورم، در حالي كه‏هيچ چيز بر تو پوشيده نيست. چگونه حرفهاي دلم را براي تو بيان‏كنم و حال آن كه از همه آنها آگاهي! چگونه ممكن است اميدهايم‏را كه رو به سوي تو دارند، به نوميدي بدل سازي و حال مرا نيكونگرداني، با آن كه قوام آن به دست توست.

خدايا با آن كه عظيم نادانم، چقدر به من لطف مي‏كني و با آن‏كه زشتي كردارم آشكار است، چقدر با من مهرباني!

خدايم! چقدر تو به من نزديكي و من از تو دورم! و چقدر نسبت‏به من مهرباني. پس چيست كه بين من و تو حجاب افكنده است!؟

پروردگارا، از تغيير آثار و دگرگوني حالات نيك دانستم كه‏خواسته تو در مورد من اين است كه خود را در همه چيز به من‏بنماياني، تا درباره هيچ چيز از تو غافل نگردم.

خدايا، هر گاه گناهانم مرا گنگ گردانيد، كرم تو زبان مراگشود و هرگاه كه صفات ناپسندم مايوسم ساخت، الطاف بي‏پايانت‏مرا به طمع واداشت!

خدايا، آن كس كه زيباييهايش در حقيقت زشتي است، چگونه‏زشتيهاي رفتار وي زشت و ناپسند نباشد و آن كس كه سخنان حق گونه‏او ادعايي بيش نيست چسان ادعاهايش، ادعا نباشد.

خدايا، فرمانهاي تاثيرگذار و اراده مسلط تو براي سخن‏گويي،گفتاري باقي نمي‏گذارد و صاحب توانايي را ناتوان مي‏سازد.

بارالها، توجه من به مخلوقات تو سبب مي‏گردد كه از مشاهده‏جمالت محروم بمانم، پس مرا در پيشگاه خويش به عبادتي بگمار كه‏به وصال تو رساندم! چگونه براي اثبات وجود شريفت‏به چيزي دليل‏آورده شود كه در هستي خود محتاج توست، آيا براي غير تو ظهوري‏است كه براي تو نيست تا وجود غير، آشكار كننده جمال تو باشد؟
تو كي پنهان بوده‏اي كه براي عيان ساختنت نياز به دليلي باشد كه‏تو را اثبات نمايد، كي دور بوده‏اي كه كاينات راه رسيدن به توباشند. كور باد آن چشم كه تو را نگاهبان خود نبيند! و چه‏زيانبار است معامله بنده‏اي كه از محبت تو وي را بهره‏اي نيست!

خدايا، خواري و پستي‏ام در برابر تو هويداست و احوال من بر توپوشيده نيست.
وصالت را از تو مي‏طلبم و به ياري وجود شريفت، بر هستي توگواهي مي‏دهم. مرا با نور خود به ذات پاكت راهنمايي فرماي و باصدق عبوديت در پيشگاهت‏برپاي دار.
پروردگارم، مرا از زير بار ذلت نفس رهايي ده و پيش از آن كه‏مرگم در رسد از آلودگي شك و شرك پاكم كن. از تو ياري مي‏جويم،ياريم كن. بر تو توكل مي‏نمايم، مرا به حال خود وامگذار. تو رامي‏خوانم، مرا نوميد مساز. مشتاق فضل توام، محرومم مكن. خويشتن‏را به وجود پاكت منتسب مي‏نمايم، دورم مگردان. مقيم درگاه توام،از خود نرانم.

تويي كه انوار جمالت را به دلهاي شيفتگانت تاباندي تا آن كه‏تو را شناختند و به يگانگي تو ايمان آوردند. تويي كه محبت غيرخود را از قلوب دوستانت زدودي تا غير تو را به دوستي نگرفتند وبه جز تو پناه نياوردند و آن گاه كه جهانيان آنان را هراسناك‏سازند، تو مونس ايشان هستي و تويي كه آنها را هدايت فرمودي تاجايي كه نشانه‏هاي قدرتت‏بر آنان آشكار گشت!

آن كس كه تو را از دست داد، چه كسي را يافت و آن كه تو رايافت كه را از دست داد! به راستي كه زيانكار است آن كس كه به‏جاي تو ديگري را برگزيند و بسي خسران زده است آن كه بكوشد تااز تو جدا گردد. چسان به غير تو اميدوار شوم، در حالي كه تورشته احسان را نگسسته‏اي و چگونه نياز خويش از درگاه غير توبطلبم و حال آن كه عادت بخشندگي خويش را دگرگون نساخته‏اي!

اي كسي كه شيريني موانست‏خويش را به عاشقانت چشانيده‏اي، پس‏آنان در برابر تو تملق‏كنان برپاي ايستاده‏اند! اي كسي كه‏پرده‏هاي هيبت‏خود را بر دوستانت افكنده‏اي و آنان هراسناك درمقابل تو پوزش مي‏طلبند.
تو بندگانت را به ياد مي‏آوري پيش از آن كه ديگران از آنهايادي كنند و آغازگر هر بخشش و احساني قبل از آن كه‏عبادت‏كنندگان رو به سوي تو آورند و بخشنده و عطا كننده‏اي، پيش‏از آن كه خواهندگان از تو بخواهند و چه شگفت است اين كه بسيارمي‏بخشي، آن گاه از آنچه بخشيده‏اي از ما وام طلب مي‏كني!

خداوندا، من را به كمند مهرباني خويش به سوي خود آر تا وصال‏تو را دريابم و با جاذبه الطاف خويش مرا دركش تا به سوي تو روي‏آورم!
خدايا، رشته اميدم از تو نمي‏گسلد گرچه تو را سركشي نموده‏ام وهرچند تو را عبادت كنم باز دهشت مرا رها نمي‏سازد. كاينات مرابه سوي تو رهنمون مي‏گردند و يقيني كه به كرم تو دارم مرا به‏سويت مي‏كشاند.

خدايا، چگونه نوميد گردم و حال آن كه تو اميد مني و چگونه به‏خواري تن دردهم در حالي كه تو تكيه‏گاه مني.

خدايا، چسان در برابرت دعوي سربلندي نمايم با آن كه بنيادمرا از ذلت‏برآورده‏اي و چسان سر فخر بر آسمان نسايم و حال آن‏كه مرا به خود منتسب كرده‏اي!

 

خدايا! چگونه رداي بينوايي درنپوشم، در حالي كه مرا درجايگاه فقرا نشانده‏اي و چگونه خويشتن را فقير بنامم با آن كه‏تو با بخشش خود بي‏نيازم ساخته‏اي!

تويي كه جز تو پروردگاري نيست. خود را به تمامي اشياشناسانده‏اي به گونه‏اي كه موجودي نيست كه تو را نشناسد. تويي كه‏خويشتن را در آينه همه موجودات به من نموده‏اي و من در همه چيزجمال تو را به آشكارا نگريسته‏ام و تويي كه براي تمام موجودات‏آشنايي!

منبع :سایت آفتاب

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:دعا,عرفه,امام,حسین,خراسان, ] [ 17:59 ] [ علیرضا عبدی ]

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلق به علیرضا عبدی فرهنگي شاغل در نهبندان مي باشد
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 472
بازدید کل : 7994
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1