دهه فجر

قالب سبز


وبلاگ شخصی علیرضا عبدی
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهداشت در اسلام ... و آدرس alirezaaas69.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







دهه فجر و 22 بهمن بر ملت انقلابی، شجاع، غیور و شهید پرور ایران اسلامی مبارک

دهه فجر

[ پنج شنبه 21 بهمن 1395برچسب:دهه,فجر,22,بهمن, ] [ 16:25 ] [ علیرضا عبدی ]

فرا رسیدن عید فطر را به تمامی شما عزیزان تبریک میگویم. انشاالله که عبادات شما عزیزان مقبول درگاه احدیت قرار گرفته و سعی کنیم حال و هوای معنوی این ماه عزیز رو حفظ کنیم و سعی در بندگی مخلصانه داشته باشیم.

عید فطر

[ چهار شنبه 16 تير 1395برچسب:عید,فطر,, ] [ 14:42 ] [ علیرضا عبدی ]

زندگی ابن مسکویه

احمدبن محمدبن یعقوب،معروف به مسکویه، از متفکران مسلمان قرن چهارم، در حدود سال 325 ق. در ری متولد شد. از دوران کودکی و جوانی او اطلاع چندانی در دست نیست، ولی از آنچه خود در تهذیب الاخلاق آورده، می توان دریافت که زندگی او به دو دوره مختلف تقسیم می‏شود. وی در کودکی و جوانی به دنبال خوش گذرانی و جمع ثروت بود، ولی در میانسالی طی یک تحول روحی به علم و تهذیب نفس روی آورده، دوره جدیدی از زندگی را آغاز کرد. او ضمن توصیه دیگران به تربیت نفس و تهذیب اخلاق، دوره اول زندگی خویش را این گونه توصیف می کند:

کسی که در کودکی به شایستگی تربیت نشود و پدرش، او را با ذکر اشعار پست و اکاذیب و نیکو جلوه دادن زشتی و لذت جویی  پرورش دهد و آنگاه به دربار امیران راه یابد که برای این اشعار صله می‏دهند و با دوستانی در آمیزد که اورا به لذات جسمانی فرا می‏خوانند و در جمع خوراک و لباس و مرکب و زینت زیاده روی کند - چنانکه برای من اینگونه رخ داد - از سعادت محروم شود و به خسران و شقاوت مبتلا گردد.

مسکویه آنگاه به دوران دوم حیات خویش - که بر اثر تفکر و محاسبه نفس، در وی دگرگونی روحی پدید می‏آید - اشاره می‏کند و می‏گوید: «من در بزرگسالی، آن عادات ناپسند را با جهادی عظیم ترک کردم و نفس خویش را از آلودگیها و زشتیها پالایش دادم».

حیات مسکویه با دوران حکومت متعدد آل بویه معاصر بود.مسکویه، از نظر مذهب شیعه بود و امور فراوانی این امر را تائید می‏کند، از جمله این که کنیه اش ابو علی بود و حاکمان و وزرای آل بویه که همگی بر مذهب شیعه اصرار می‏ورزیدند، او را گرامی می‏داشتند. او در آثار خویش، از امامان شیعه، با عظمت و از علی (ع) به عنوان «امام» و «امیرالمومنین» یاد می‏کند و درباه او تعابیر «صلوات الله علیه» و «علیه السلام» را به کار می‏برد و شجاعت و علم وی را به غایت می‏ستاید.  همچنین بسیاری از مورخان و صاحب تراجم، به شیعه بودن او تصریح کرده‏اند.

[ شنبه 7 فروردين 1395برچسب:ابن,مسکویه,دانشمند,مسلمان,تعلیم,تربیت, ] [ 7:22 ] [ علیرضا عبدی ]

پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

السّلام علی الصّدّیقة الطّاهرة، فاطمة المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

عید نوروز را به همه‌ی خانواده‌های ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطه‌ی عالم تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز. بخصوص به خانواده‌های عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانواده‌های محترم آنها، و به همه‌ی ایثارگران تبریک عرض میکنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.

سالی که شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌های قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم که ان‌شاءالله سال ۹۵ به برکت حضرت زهرا سال مبارکی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائی‌های آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهره‌مند شویم.

سالی که تمام شد -سال ۹۴- مثل همه‌ی سالهای دیگر، آمیزه‌ای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ی برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانیهائی که در کنار آن هست؛ همه‌ی اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ی سالها همین جور است.

سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.

امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعه‌ی اوضاع که نگاه میکند، امیدهائی را مشاهده میکند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش کرد، باید کار شبانه‌روزی کرد و باید بی‌وقفه سعی و کوشش کرد. اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.

به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.

بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریک عرض میکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیة الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
[ پنج شنبه 5 فروردين 1395برچسب:سال,95,اقتصاد,مقاومتی,اقدام,عمل, ] [ 21:35 ] [ علیرضا عبدی ]

 

آبروي حسين به كهكشان مي ارزد ، يك موي حسين بر دو جهان مي ارزد ،

گفتم كه بگو بهشت را قيمت چيست ، گفتا كه حسين بيش از آن مي ارزد

ایام عزاداری و سوگواری اباعبدالله حسین تسلیت باد

[ پنج شنبه 23 مهر 1394برچسب:محرم,عزاداری,, ] [ 20:44 ] [ علیرضا عبدی ]

سال تحصيلي جديد را به تمام فرهنگيان و دانش آموزان عزيز تبريك ميگم. انشاا... سال سرشار از شادي و موفقيت و با بركت داشته باشيد.

 

[ یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:سال,تحصيلي,جديد,94, ] [ 18:2 ] [ علیرضا عبدی ]

[ یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:معلم,معلم,معلم, ] [ 21:52 ] [ علیرضا عبدی ]

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب: سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی»

ارادت ملت ما به خاندان پیغمبر و دخت گرامی پیامبر اعظم(ص) اقتضائاتی دارد که یقیناً مردم این اقتضائات را رعایت خواهند کرد و امید است سال جدید از برکات فاطمی سرشار و برخوردار باشد و یاد آن بزرگوار تأثیرات عمیق و ماندگار خود را در زندگی مردم ما بگذارد.

ایشان در نگاه اجمالی به مسائل سال ۱۳۹۴، همکاری‌های گسترده دولت و ملت را ضروری برشمردند و تأکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای به آرزوهای فراروی ملت ایران در سال جدید اشاره کردند و گفتند: «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و از همه مهمتر، «ایمان و معنویت» آرزوهای بزرگی هستند که در این سال برای ملت ایران داریم و البته همه‌ی این خواسته‌ها و آرزوها نیز دست یافتنی است و خارج از ظرفیت عظیم ملت ایران و سیاستهای نظام نیست.

رهبر انقلاب در ادامه، تحقق این آرزوهای بزرگ را مشروط به همکاری، همدلی و صمیمیت دوسویه دولت و ملت خواندند و افزودند: دولت، کارگزار ملت، و ملت کارفرمای دولت است، و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و تواناییهای مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ارزیابی کیفیت تحقق شعار سال ۱۳۹۳، سال قبل را همراه با چالشها و پیشرفتهایی برای کشور دانستند و گفتند: شعار «عزم ملی و مدیریت جهادی» با توجه به همین چالشها برای سال ۹۳ انتخاب شد و ملت ما نیز همت و عزم راسخ خود را هم در تحمل برخی مشکلات و هم حضور در مناسبت‌های مهم از جمله راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس و راهپیمایی عظیم اربعین نشان دادند.

ایشان، همچنین با اشاره به تحقق مدیریت جهادی در برخی بخشها نیز خاطرنشان کردند: هر جا مدیریت جهادی بروز داشت، پیشرفتها نیز آشکار بود، ضمن اینکه عزم ملی و مدیریت جهادی مخصوص سال ۹۳ نیست، بلکه برای امسال و همه سالهای پیش رو، مورد نیاز ملت عزیز ایران است.

[ پنج شنبه 13 فروردين 1394برچسب:سال,94,دولت,ملت,همدلی,همزبانی, ] [ 9:50 ] [ علیرضا عبدی ]

پیامک های ویژه نوروز و ایام فاطمیه lofty.ir


۱. بهار می رسد از راه آن زمانیکه
رسد از کعبه انا المهدی تو بر گوشم
سیاهی دلم از تو اگر چه دورم کرد
میان روضه ولی با تو زود می جوشم
هزار شکر که تا چند سال عیدم را
برای مادرت از ابتدا سیه پوشم
بقیع گریه کن روضه های مادر توست
کنار تربت زهرا نکن فراموشم

۲. بر دشمن و دوست، اعتبارش پیداست
در سینۀ عاشقان مزارش پیداست
نوروز سر سفرۀ زهرا هستیم
سالی که نکوست از بهارش پیداست
* نوروزتان فاطمی*

۳. در دو عالم جلال ما زهراست
رمز تغییر حال ما زهراست
عید با فاطمیه می آید
ذکر تحویل سال ما زهراست

۴. گرچه یثرب خود نشد هرگز به کام فاطمه
نه فلک سرگشته اند آری زجام فاطمه
عید ما امسال چون با فاطمیه توام است
سال ما تحویل گردیده به نام فاطمه

۵. با نام تو هر کسی که لب باز کند
در هر سخنی که گوید اعجاز کند
خوشبخت کسی که سال خود را، زهرا
با گریه ی بر غم تو آغاز کند


۶. سرفصل بھار روي گلگون داریم
لب تشنه عیشم و دلی خون داریم
الحال ز داغ فاطمه آه و فغان
ما غمزدگان، فاطمیّون داریم

۷. ما دلشدگان حاجت تأیید نداریم
یک ذره در این مسأله تردید نداریم
با آن که شده فصل گل لاله ولیکن
از بھر غم یاس علی عید نداریم

۸. تا خون جگر به جام ما میباشد
شادي و طرب حرام ما میباشد
بر کام دل کسی نمی آید خوش
عیدي که مقارن عزا میباشد


 

[ چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, ] [ 15:27 ] [ علیرضا عبدی ]

این دل پر از طراوت گل هاست، شک نکن       لبریز از ولایت مولاست، شک نکن

چون سال نو مصادف با فاطمیه شد    امسال سال حضرت زهراست، شک نکن

 

بر دشمن و دوست ، اعتبارش پیداست

 

در سینۀ عاشقان مزارش پیداست

نوروز ســـر سفرۀ زهــــــــــــــــرا هستیم
سالی که نکوست از بهارش پیداست

[ چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, ] [ 9:46 ] [ علیرضا عبدی ]

روستای گرم دارو یکی از روستای بخش شوسف شهرستان نهبندان است که حدود 140 کیلو متر با مرکز شهرستان یعنی نهبندان و 85 کیلومتر با شهر سربیشه فاصله دارد.این روستا از شرق به درح و از شمال به روستای نازدشت که از روستاهای شهرستان سربیشه هستند وصل می شود. گرم دارو منطقه ای عشایری است که دارای چندین نقطه به نام های سرشکان،هنگر، نیزگان و چاه بوناک است.

شناسنامه محل : این منطقه در گذشته 60 خانوار داشته که خیلی از آنها به علت نبود برق ،جاده و امکانات به روستا های اطراف کوچ کرده اند  ولی در حال حاضر دارای 7 خانوار و 38  نفر است .مردم این روستا همگی مسلمان و مذهب آنها شیعه است.مردم این منطقه 2 گروه هستند که یک گروه از طایفه بهلولی و گروه دیگر را کوه بارونی می گویند.

وجه تسمیه : این روستا را به علت اینکه در سال های قبل دارای آبگرمی بوده که خواص دارویی زیادی داشته و مردم از روستاهای اطراف به آنجا می آمدند را گرم دارو می نامند.

[ چهار شنبه 22 بهمن 1393برچسب:, ] [ 8:55 ] [ علیرضا عبدی ]

 

 

اولین کنگره امیران، سرداران و ۱۷۰ شهید شهرستان سربیشه با حضور حجه الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه،‌ سردار نظری فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)‌خراسان جنوبی، رضایی معاون استاندار و فرماندار سربیشه و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی در محل مهدیه سربیشه برگزار شد.

میهمان ویژه و سخنران این مراسم حجه الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه و نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود .

خوش آمدگویی امام جمعه سربیشه خدمت میهمانان و گزارش کار یادواره توسط فرمانده سپاه سربیشه، تشییع نمادین پیکر شهید، تجلیل از خانواده ها معظم شهدا ،رونمایی از بانک جامع اطلاعاتی شهدای سربیشه قرائت دکلمه و مداحی آقای سروری از دیگر برنامه های این یادواره بود.

[ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:, ] [ 12:57 ] [ علیرضا عبدی ]

سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر بر تمام مردم مقاوم ايران مبارك باد

[ پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:, ] [ 10:2 ] [ علیرضا عبدی ]

امام حسين عليه السلام و تقدير از معلم
بدون ترديد هر انساني فطرتاً دوست دارد تا از خدمتگزار خود تقدير كند و چه خدمتي بالاتر از آموزش علم و دانش به انسان مي تواند باشد. در آموزه هاي ديني ما براي تقدير از معلم سفارشهاي زيادي شده است و در سيره پيشوايان معصوم عليهم السلام اين امر مرسوم و مسلّم بوده است. ابن شهرآشوب در حالات امام حسين عليه السلام مي نويسد:

در مدينه معلمي به نام عبد الرحمن سلمي به يكي از فرزندان امام حسين عليه السلام سوره حمد را آموخت. هنگامي كه فرزند گرامي حضرت آن را در نزد وي قرائت كرد، امام بسيار خوشحال شد و معلم را دعوت كرد و به عنوان تقدير و تشكر هزار دينار و هزار حلّه به او پاداش داد. وقتي امام حسين عليه السلام به خاطر اين پاداش زياد، مورد اعتراض قرار گرفت، فرمود: "وَاَيْنَ يَقَعُ هذا مِنْ عَطائِهِ يَعْنِي تَعْلِيمِهِ؛ اين پاداش من كجا و عطاي او، يعني آموزش سوره حمد كجا!" آن گاه امام حسين عليه السلام اين ابيات را يادآور شد كه:

اِذا جادَتِ الدُّنْيا عَلَيْكَ فَجُدْ بِها
عَلَي النَّاسِ طُرّاً قَبْلَ اَنْ تَتَفَلَّتْ
فَلَا الْجُودُ يُفْنيها اِذا هِيَ اَقْبَلَتْ
وَلاَالْبُخْلُ يُبْقيها اِذا ما تَوَلَّتْ(5)

يعني زماني كه دنيا چيزي بر تو ببخشد، تو نيز دست عطايت را بر همه مردم بگشا، قبل از آنكه از دست تو برود! نه بخشش آن را از بين مي برد، اگر به تو رو آرد و نه بخل آن را نگه مي دارد، اگر دنيا به آن پشت كند.

منزلت معلم
از منظر روايات اهل بيت عليهم السلام براي مقام معلمي ارزش بسياري قرار داده شده است؛ چرا كه او روح و جان افراد را پرورش داده، به سوي رشد و ترقي و تعالي مي برد. وقتي به اسكندر ذو القرنين گفتند: پدرت را بيشتر دوست داري اي معلمت را به او پاسخ داد: "معلم را؛ زيرا او مايه زندگي جاويدان من است؛ امّا پدرم فقط زندگي موقتي ام را موجب شده است."

حضرت سيد الشهداءعليه السلام در يكي از رهنمودهاي حياتبخش خويش فرمود: "مَنْ دَعا عَبْداً مِنْ ظَلالَةٍ اِلي مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ كانَ لَهُ الْاَجْرِ كَعِتْقِ نَسَمَةٍ؛(6) هر كس انساني را از گمراهي به سوي شناخت حق و حقيقت راهنمايي كند و او نيز پاسخ مثبت دهد، به اندازه آزادي يك بنده پاداش خواهد داشت."

امام حسين عليه السلام در اين زمينه به مردي كه در محضرش بود، چنين فرمود: "كدام يك از دو كار را بيشتر دوست داري: مرد ستمگر مي خواهد فرد ناتواني را به قتل برساند و تو او را ياري مي كني و از دست ظالم نجات مي دهي و يا اينكه فرد دگرانديشي كه اعتقادات فاسد دارد و مي خواهد يكي از شيعيان ما را كه توانايي دفاع فكري و عقيدتي از باورهاي خود ندارد، گمراه كند و تو دري از علم و معرفت به روي او مي گشايي و آن مستضعف فكري را ياري مي كني و در مقابل هجوم فرهنگي و عقيدتي تجهيزش مي نمايي و او با دلايل محكم و منطقي بر دشمن عقيدتي خود پيروز مي شود؟"

آن گاه در ادامه فرمود: "اين ناتوان فكري را ياري كردن افضل است؛ چرا كه خداوند متعال فرموده: "وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا"؛(7) "هر كس فردي را زنده كند، مثل اين است كه تمام مردم را زنده كرده است." يعني اينكه از كفر به سوي ايمان راهنمايي و ارشادش نمايد." (8)

ويژگيهاي معلمان شايسته
در مطالب گذشته رواياتي در مقام و منزلت معلمان شايسته بيان شد. در خاتمه، به برخي از شرايط آنان نيز اشاره مي شود:

1. اخلاص
امام صادق عليه السلام فرمود: "الْمُعَلِّمُ لا يُعَلِّمُ بِالْاَجْرِ وَيَقْبَلُ الْحَدِيَّةَ اِذا اُهْدِيَ اِلَيْهِ؛(19) معلم به خاطر مزد درس نمي دهد، [بلكه براي خدا و با خلوص نيت آموزش مي دهد] و هرگاه هديه اي برايش دادند، آن را مي پذيرد."

2. عدالت ميان شاگردان

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله دورترين مردم از خداوند را دو گروه معرفي نمود و در توضيح گروه دوم فرمود: "وَمُعَلِّمُ الصِّبْيانِ لا يُواسي بَيْنَهُمْ وَلا يُراقِبُ اللَّهُ فِي الْيَتيمِ؛(20) و معلمي است كه به كودكان آموزش مي دهد، امّا در ميان آنان به عدالت رفتار نمي كند و در مورد يتيم، خدا را در نظر نمي گيرد."

3. تواضع براي شاگردان

علي عليه السلام فرمود: "مَنْ تَواضَعَ لِلْمُتَعَلِّمينَ وَذَلَّ لِلْعُلَماءِ سادَ بِعِلْمِهِ؛(21) هر معلمي كه بر شاگردانش تواضع و فروتني كند و در برابر دانشمندان خود را كوچك و پايين دست به حساب آورد، علم و دانش او گسترش يافته، به مقامات عاليه دست مي يابد."

4. عمل به گفته هاي خود
رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: "در روز قيامت دانشمندان [و معلمان ] بد را مي آورند و به آتش جهنم مي اندازند. يكي از آنان [از شدت عذاب ] در داخل آتش به دور خود مي چرخد، همان گونه كه الاغ به دور آسياب مي گردد. كساني كه از او علم آموخته اند و نجات يافته اند، به او مي گويند: واي بر تو! ما راه راست را از تو آموختيم و هدايت شديم. چرا تو اين گونه اي؟ او پاسخ مي دهد: من نسبت به آنچه به شما مي آموختم و شما را از آن نهي مي كردم، مخالفت كردم." (22)

منبع : سايت موعود http://www.mouood.org/

[ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:معلم,منزلت, ] [ 13:6 ] [ علیرضا عبدی ]

12 ارديبهشت روز شهادت استاد مطهري و گراميداشت مقام معلم بر تمام فرهنگيان تبريك باد.

حروف درس الفبا ی ما معلم بود

تمام صحبت ما یک صدا معلم بود

به روی تخته ی چوبی همیشه بی پایان

شروع نام خدابود، تا معلم بود

[ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:معلم,فرهنگيان,, ] [ 11:52 ] [ علیرضا عبدی ]

 

فرهنگ قراني

 

فرهنگ ؛ فرهنگ قرآني؛فرهنگ محمدي؛فرهنگ علوي؛فرهنگ فاطمي؛فرهنگ حسني؛فرهنگ حسيني

امام علي (ع):

قرآن مجید، برترین و آخرین پیام خداوند و بزرگ ترین گوهر گرانبهای به جای مانده از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سرچشمه جوشان معارف اسلامی و اقیانوس بیکران حقایق است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در خطبه ای از نهج البلاغه در توصیف این کتاب آسمانی ...

 

چنین می فرماید: «قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد، شعله ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون های آن خراب نشود، شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند، و حقی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند...، دریایی است که تشنگان آن آبش را تمام نتوانند کشید و چشمه ای است که آبش کمی ندارد...».پناهگاه امنامیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام ، درباره ویژگی های والای قرآن کریم می فرماید: «خدا، قرآن را فرونشاننده عطش علمی دانشمندان، و باران بهاری برای قلب فقیهان، و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است. قرآن، دارویی است که با آن بیماری وجود ندارد، نوری است که با آن تاریکی یافت نمی شود، ریسمانی است که رشته های آن محکم و پناهگاهی است که قلّه آن بلند است، توان و قدرتی است برای آن که آن را برگزیند، محل امنی است برای هر کس که وارد آن شود، راهنمایی است تا از او پیروی کنند، وسیله انجام وظیفه است برای آن که قرآن را راه و رسم خود قرار دهد، برهانی است بر آن کس که با آن سخن بگوید، عامل پیروزی است برای آن کس که با آن استدلال کند، نجات دهنده است برای آن کس که حافظ آن باشد و به آن عمل کند، و راهبر آن که آن را به کار گیرد و نشانه هدایت است برای آن کس که در او بنگرد».جامعیت قرآنقرآن کتابی است فراگیر و همه جانبه، که از گذشته و آینده و وقایع گوناگون سخن به میان می آورد. از یک طرف به بیان تاریخ و سرگذشت پیشینیان و انبیا و مردم روزگار قدیم و چگونگی زندگی آن ها سخن می گوید، و از طرف دیگر اخبار و اطلاعاتی راجع به وقایع آینده تاریخ به خوانندگان ارائه می دهد. هم چنین یکی دیگراز ابعاد قرآن، بیان احکام و قوانینی است که در سایه عمل کردن به آن،مردم از زندگی سالم برخوردار می شوند. امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره جامعیت قرآن می فرماید: «در قرآن اخبار گذشتگان و آیندگان، و احکام مورد نیاز زندگی تان وجود دارد».کتاب هدایتقرآن کتاب هدایت و ارشاد است که هر چه در آیات نورانی آن بیشتر تامّل و دقت کنیم، بر علم و آگاهی مان افزوده خواهد شد و به دنبال آن دردها و نقصان های زندگی مان برطرف می شود. درکلامی از امیرمؤمنان علیه السلام در این باره آمده است: «آگاه باشید! همانا این قرآن پند دهنده ای است که نمی فریبد، و هدایت کننده ای است که گمراه نمی سازد، و سخنگویی است که هرگز دروغ نمی گوید. کسی با قرآن هم نشین نشد مگر آن که بر او افزود یا از او کاست؛ در هدایت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست. آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید... و با دوستی قرآن به خدا روی آورید و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید؛ زیرا وسیله ای برای تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد. آگاه باشید که شفاعت قرآن پذیرفته است و سخنش تصدیق می گردد. آن کس که در قیامت قرآن شفاعتش کند، بخشوده می شود و آن که قرآن از او شکایت کند، محکوم است».هدایتگری امین انسان های دوراندیش، همواره راهنمایی و ارشاد را از افراد آگاه و حقیقت شناس می گیرند و آن را آویزه گوش خود می نمایند؛ چرا که در غیر این صورت، خویشتن را به سمت گمراهی و ضلالت می کشند، از این رو مطابق فرمایش امیرمؤمنان علی علیه السلام قرآن هدایتگر و نصیحت کننده ای است که جز به حق و حقیقت سخن نمی گوید و هر کس بر آن تکیه کند، هرگز شکست و نخواهد خورد. براین اساس در خطبه 133 نهج البلاغه می خوانیم «کتاب خدا قرآن، در میان شما سخنگویی است که هیچ گاه زبانش از حق گویی کُند و خسته نمی شود و همواره گویاست، خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ریزد، و صاحب عزتی است که یارانش هرگز شکست ندارند». در بخش دیگری از این خطبه آمده است: «این قرآن است که با آن می توانید راه حق را بنگرید و با آن سخن بگویید و به وسیله آن بشنوید. بعضی از قرآن از بعضی دیگر سخن می گوید و برخی بر برخی دیگر گواهی می دهد. آیاتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد، از خدا جدا نمی سازد».حجت خدا بر خلقدر سخنانی از مولای متقیان امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره اهمیت و عظمت قرآن مجید چنین آمده است: «قرآن،فرماندهی بازدارنده و ساکتی گویا،و حجت خدا بر مخلوقات است. خداوند پیمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانیت قرآن را تمام و دین خود را به وسیله آن کامل فرمود و پیامبرش را هنگامی از جهان برد که از تبلیغ احکام قرآن فراغت یافته بود. پس خدا را آن گونه بزرگ بشمارید که خود بیان داشته است».پرهیزکاران و تلاوت قرآنپرهیزکاران، قرآن را همانند نامه ای از محبوب دانسته و با عشق تمام بدان روی می آورند. امیرمؤمنان درتوصیف حال پرهیزکاران در حین تلاوت قرآن چنین می فرماید: «پرهیزکاران در شب بر پا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه می خوانند، با قرآن جان خویش را محزون می دارند و داروی درد خود را می یابند. وقتی به آیه ای برسند که تشویقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پرشوق در آن خیره شوند و گمان می برند که نعمت های بهشت برابر دیدگانش قرار دارد، و هر گاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند، و گویا صدای برهم خوردن شعله های آتش درگوششان طنین افکن است. پس قامت را به شکل رکوع خم کرده، پیشانی و دست و پا بر خاک مالیده، و از خدا آزادی خود را از آتش جهنم می طلبند».قرآن؛ نور هدایتگرخداوند متعال آخرین پیامبر خویش را در عصری مبعوث ساخت که ضلالت و گمراهی به شدت بر زندگی جامعه بشری سایه افکنده بود. از این رو با بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و نزول قرآن مجید، نور هدایت را بر فراز زندگی بشر برای همیشه روشن ساخت تا انسان ها در زندگی فردی و اجتماعی خویش، از آن مدد جویند. امیرمؤمنان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «خداوند، پیامبر صلی الله علیه و آله را هنگامی فرستاد که پیامبران حضور نداشتند و امت ها در خواب غفلت بودند و رشته های دوستی و انسانیت از هم گسسته بود. پس پیامبر صلی الله علیه و آله به میان خلق آمد، در حالی که کتاب های پیامبران پیشین را تصدیق کرد و با «نوری» هدایتگر انسان ها شد که همه باید از آن اطاعت نمایند و آن، نورِ قرآن کریم است. بدانید که در قرآن علم آینده و حدیث روزگاران گذشته است. قرآن، شفادهنده دردها و سامان دهنده امور فردی و اجتماعی شماست».شفابخش دردرذایل اخلاقی، در شکل های گوناگون خود در میان افراد جامعه به چشم می خورد ؛ دروغ، حسد، تهمت، غیبت و...، دردهایی است که گاه در افراد مشاهده می شود. از این رو برای درمان آن ها چاره ای جز رجوع به طبیبی حاذق و شفابخش نداریم و این طبیب، چیزی جز سفارش های آسمانی خداوند در قرآن نیست. امیرمؤمنان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را نیک بفهمید که بهار دل هاست. از نور آن شفا و بهبودی خواهید که شفای سینه های بیمار است و قرآن را نیکو تلاوت کنید که سود بخش ترین داستان هاست؛ زیرا عالمی که به غیر علم خود عمل کند، چونان جاهل سرگردانی است که از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلکه حجت بر او قوی تر، حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پیشگاه خدا به نکوهش سزاوارتر است».اهل بیت علیهم السلام مفسران واقعی قرآن اهل بیت علیهم السلام مفسران واقعی قرآن هستند؛ چرا که آنان از هر کس دیگر به اسرار و رموز این کتاب الاهی آشناترند و در عمل به آیات نورانی آن نیز از دیگران مقدم تر می باشند. از این رو مسلمانان برای دستیابی به تفسیر و تأویل صحیح آیات قرآن و دورماندن از تفسیرهای ناصحیح و ناصواب، چاره ای جز زانو زدن در مکتب اهل بیت علیهم السلام ندارند. امیرمؤمنان علیه السلام در این باره می فرماید: «این قرآنی که در بین شماست، خط هایی است که در یک جا جمع شده و به مفسر و مترجم نیاز دارد. اگر منصفانه و به حق درباره کتاب خدا حکم شود، باید به این حقیقت اذعان کنند که شایسته ترینِ مردم به تفسیر قرآن و بیان معارف آن، ما اهل بیت هستیم».تازگی قرآنتازگی و نو بودن مطالب و معانی آیات الاهی، از ویژگی های بارز قرآن کریم است. امیرمؤمنان علی علیه السلام در این باره می فرمایند: «بر شما باد عمل کردن به قرآن که ریسمان محکم الاهی، و نور آشکار و درمانی سودمند است که تشنگی را فرو نشاند، نگهدارنده کسی است که به آن تمسک جوید و نجات دهنده آن کس است که به آن چنگ آویزد. کجی ندارد تا راست شود و گرایش به باطل ندارد تا از آن بازگردانده شود. تکرار و شنیدن پیاپی آیات، کهنه اش نمی سازد و گوش از شنیدن آن خسته نمی شود. کسی که با قرآن سخن بگوید، راست گفته و هر کس بدان عمل کند، پیشتاز است».وظیفه مسلمانان در قبال قرآنقرآن یکی از عوامل سقوط ملت ها و پیروان برخی از پیامبران الاهی در روزگاران قدیم را تغییر احکام کتاب های آسمانیشان بیان می کند ؛ چرا که گاه حلال آن را حرام و حرام آن را حلال می شمردند. از این رو مسلمانان حقیقی باید همواره مطیع صد در صد قرآن باشند و از حوادث گذشته ای که در آن بیان شده، پند و عبرت گیرند که امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه ای خطاب به حارث همدانی که یکی از یاران مخلص آن حضرت بود چنین نوشت: «به ریسمان قرآن چنگ زن و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقی را که در زندگی گذشتگان بود تصدیق کن، و از حوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت گیر؛ که حوادث روزگار با یکدیگر همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می پیوندد، و همه آن رفتنی است».

[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:فرهنگ,قراني,اهل بيت, ] [ 15:26 ] [ علیرضا عبدی ]

 

 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
اللّهمّ صلّ علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها.
اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّی تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا.
اللّهمّ عجّل فرجه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته.

فرا رسیدن سال نو را تبریک عرض میکنم به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان و یکایک ایرانیان در سراسر کشور و در هر نقطه‌ای از جهان که زندگی میکنند. مخصوصاً تبریک عرض میکنم به خانواده‌های معظّم شهیدان، به جانبازان، به همسرانشان و به همه‌ی کسانی که در راه اسلام و ایران مجاهدتی کرده‌اند و میکنند و بار زحمتی را بر دوش کشیده‌اند و میکشند. همچنین تبریک عرض میکنم نوروز را به همه‌ی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند و برای آن ارج و احترامی قائلند.

امسال فرا رسیدن سال نو مصادف است با دو فاطمیّه و مراسم یادبود شهادت بانوی بزرگ جهان اسلام صدّیقه‌ی کبری (سلام الله علیها). این تقارن موجب میشود که ملّت ما ان‌شاءالله بتوانند از برکات انوار فاطمی بهره ببرند و خود را در شعاع تعالیم آن بزرگوار قرار بدهند و خود را منوّر کنند به انوار هدایت الهی که به وسیله‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) و خاندان پیغمبر به همه‌ی مردم عالم اهدا شده است.

گذشتِ سالها و تبادل سالهای گوناگون برای ما باید موجب تجربه و بصیرت باشد؛ از گذشته درس بگیریم و به آینده با چشم باز و دل آگاه نظر کنیم و برای آینده تصمیم بگیریم. من از خداوند متعال درخواست میکنم که به همه‌ی ایرانیان عزیز ما در این سال جدید، تن سالم، روح شاداب، امنیّت روانی، آرامش روحی و پیشرفت و تعالی و سعادت مرحمت کند. و امیدوارم خداوند متعال به جوانان ما نشاط و پویایی، و به مردان و زنان ما همّت و اراده و عزم مستحکم و درست، برای پیمودن راه‌های پرافتخار، و به کودکان ما خرسندی و تندرستی، و به خانواده‌های ما امنیّت و محبّت و الفت عنایت کند. آنچه بر عهده‌ی ما است، نگاه به گذشته برای عبرت‌گیری و نگاه به آینده برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است.

سالی که گذشت، اعلام شده بود که سال «حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» است. حماسه‌ی سیاسی بحمدالله در عرصه‌های مختلف به بهترین وجهی صورت گرفت؛ هم در انتخابات، هم در راهپیمایی‌های بزرگ، هم حضور مردم در عرصه‌های مختلف و فعّالیّتها و تلاشهایی که از سوی مسئولان و از سوی مردم در طول سال انجام گرفت. سال تبادل دولتها و دست‌به‌دست‌شدن قدرت بود؛ و این کار با آرامش، با نهایت امنیّت در کشور انجام گرفت و بحمدالله یک حلقه‌ی جدید از سلسله‌ی طولانی مدیریّت کشور پدید آمد.

در باب حماسه‌ی اقتصادی کاری که باید انجام بگیرد و توقّع بود که اتّفاق بیفتد، اتّفاق نیفتاد. تلاشهایی انجام گرفت که مورد سپاس است، ولی کار بزرگی که باید در زمینه‌ی حماسه‌ی اقتصادی انجام بگیرد، همچنان در پیش روی ما است و ما موظّفیم که این حماسه را به وجود بیاوریم.
مسئله‌ی اساسیِ اقتصاد برای کشور ما و ملّت ما یک مسئله‌ی مهم است؛ در اواخر سال ۹۲ بحمدالله یک زیرساخت فکری و نظری برای حماسه‌ی اقتصادی به وجود آمد؛ سیاستهای «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد و زمینه آماده است برای اینکه ان‌شاءالله تلاش لازم در این باب انجام بگیرد.

در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهم‌تر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئله‌ی اقتصاد و دیگری مسئله‌ی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّق‌پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریّتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‌ی اقتصاد، هم عرصه‌ی فرهنگ.

بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پیدا نخواهد کرد. مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملّی میتوانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آنها هم بایستی با توکّل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد و هم در زمینه‌ی فرهنگ. من ان‌شاءالله توضیح همه‌ی این موارد را در سخنرانی روز جمعه به عرض ملّت ایران خواهم رساند.

لذا به گمان من آنچه در این سال جدید پیش رو داریم، عبارت است از اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند، و فرهنگی که با همّت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ کشور ما و ملّت ما را معیّن کند. لذا من شعار امسال را و نام امسال را این قرار دادم: «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی».

امیدواریم خداوند متعال کمک کند هم به آحاد مردم، هم به مسئولین محترم که بتوانند وظایف خودشان را در این زمینه انجام بدهند؛ و قلب مقدس ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) را از ما شاد کند و روح مطهّر امام بزرگوار و شهدای عزیز را از ما راضی و خشنود فرماید.


 

[ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, ] [ 9:51 ] [ علیرضا عبدی ]

خدا را شكر كه بعد از سال ها برف نوار مرزي نهبندان را سفيد پوش كرد و شادي را به دل كوير نشينان اين منطقه انداخت.

 

روستاي خواجه منجيكو

[ چهار شنبه 18 دی 1392برچسب:, ] [ 9:59 ] [ علیرضا عبدی ]

گزيده اي از دعاي بسيار زيباي عرفه: خدايا بجز خودت به ديگري واگذارم مکن. خدايا به که واگذارم مي کني؟ آيا به خويشاوندي که از من ببرد يا به بيگانه اي که مرا از خود دور کند يا به کساني که خوارم شمرند و تويي پروردگار من و زمامدار کار من- اي خدا قرار ده بي نيازي در نفس من و يقين در دلم و اخلاص در کردارم و روشني در ديده ام و بينايي در دينم.

[ جمعه 6 دی 1398برچسب:, ] [ 16:18 ] [ علیرضا عبدی ]
آشنایی با بازی درمانی play therapy
 
درمانگر هیچ نوع بازی و شرایطی را برای کودک القا نمی‌کند و کودک را آزاد می‌گذارد تا به بازی بپردازد و درمانگر آن هوشیارانه بازی او را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آن برای درمان کودک استفاده می‌کند.
play therapy   (( بازی جوهر زندگی و پنجره ای به دنیای کودک است . )) (( ما در این بازی همه بازیگریم آینه دار غم یک دیگریم ))
 
بازي


انسان نیاز به حرکت و جنبش دارد و بازی بخش مهمی ازاین نیاز است .  هرفرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و باری خمیر مایه ی این تفکرو اندیشه  است .
آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنابراین ؛ بازی هرچه گسترده تر؛ پیچیده ترو اجتماعی ترباشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردارمی شود . کشف دنیای اطراف بخش دیگری ازفلسفه ی بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند . بازی تن وروان کودک را واکسینه می کند و مسؤولیت اجتماعی و اقتصادی را که در آینده باید بدوش کشد به او می آموزد .
کودک با بازی کردن موقعیتی بدست می آورد تا اعتقادات ؛ احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارت های زندگی را بیاموزد . رابرت وایت می گوید : ساعات زیادی را که کودکان صرف بازی می کنند نمی توان به هیچ وجه تلف شده تلقی نمود ؛ بازی ممکن است شادی بخش باشد ولی در دوران کودکی یک کار جدی است .))

بدون تردید بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب شود .
- بازی دنیای کودکان است . بادنیای کودکان بازی نکنید.
- بازی مؤثرترین و پرمعنا تربپین راه یادگیری کودکان است .
- بازی یکی از بهترین راه های تربیت فرزند است .
- بازی منبع سرشار و غنی آموزشی است .  

بازی درمانی یکی از روشهای مؤثر در درمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی نقش مؤثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی می‌توان به بسیاری از ویژگیها ، مسائل و رشد کودک پی برد. بازیهای کودکان مختلف و نوع ویژگیهایی که از خود ظاهر می‌سازند تفاوتهایی با یکدیگر دارند. هر چند نوع بازیها در گروههای سنی و بچه‌های گروه سنی مشترکاتی دارد، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد. بازی درمانگر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او در زندگی عادی‌اش بپردازد. ویرجبینا و اسلاین از بازی درمانگران مطرح در این زمینه هستند.

تعریف بازی
به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفداری که به صورت فردی یا گروهی انجام بپذیرد و موجب کسب لذت و افناع نیازهای کودک شود ؛ بازی می گویند .

نفش بازی در رشد اجنماعی کودک:
موجب ارتباط کودک با محیط بیرون میشود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد.
موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می شود .
همکاری ؛ همیاری و مشارکت کودک توسعه می یابد .
بارعایت اصول و مقررات آشنا می شود .
همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد .
با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند .
رقابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند .
قدرت  ابزار وجود پیدا می کند و از ترس ؛ کمرویی و خجالت بیهوده رها می شود .
حمایت از افراد ضعیف را می آموزد .
نقش بازی در رشد عاطفی کودک :
نیاز به برتری جویی را ارضا می کند .
موجب ابراز احساسات عواطف ترس ها و تردیدها ؛ مهرو محبت ؛ خشم و کینه و نگرانی ها می شود .
تمایل به جنگجویی و ستیزه گری را کم می کند              
((برون نگری)) کودک را افزایش می دهد .



ادامه مطلب
[ جمعه 6 دی 1392برچسب:بازي, ] [ 16:11 ] [ علیرضا عبدی ]

دانستني هاي قرآن

معجزه قرآن فقط به معارف عمیق عقلی و اجتماعی ، علوم غیبی و معانی شگفت انگیز و شیوایی و روانی كلام محدود نمی شود و هر روز ابعاد تازه ای از شگفتیهای قرآن كشف می شود .

اصولاً قرآن به حدی شیوا و روان است كه هر كس حتی كمترین آشنایی با زبان عربی داشته باشد با خواندن یا شنیدن قرآن ناخودآگاه در می یابد كه هیچ فرد سخنوری نمی تواند چنین بیانی داشته باشد و كلام و سخن هیچ انسانی نمی تواند باشد .

خداوند متعال در سوره بقره آیه ی ۲۲ می فرماید : «اگر از آنچه كه بر بنده خودمان فرو فرستاده ایم در تعجب و تردید می باشید . پس (حداقل) یك سوره مشابه آن بیاورید و در این كار از هر كه خواهید كمك بگیرد . و در آیه بعد از آن می فرماید : «اگر نتوانستید كه هرگز هم نخواهید توانست از آتشی بترسید كه برای كافران آماده شده است» .

اكنون ۲۰ مورد برای نمونه از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن كه با استفاده از كامپیوتر تاكنون مشخص شده در زیر می آوریم :

الف) كلمه (امام) به معنای رهبر و زمامدار الهی به صورت مفرد و جمع ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مطابق است با روایات نقل شده از پیامبر اسلام (ص) از طریق شیعه و سنی مبنی بر اینكه تعداد امامان بعد از ایشان ۱۲ نفر می باشند . برای نمونه یكی از آیات قرآن كه كلمه امام در ‌آن آمده است ، سوره یس آ‌یه ۱۲ می باشد: «وكل شییء أحصیناه فی امام مبین» و ما هر چیزی را در امام روشنگری جمع نموده ایم .

كلمه (رجل) به معنای مرد مساوی كلمه (امراه) به معنای زن هر كدام ۲۴ بار آمده است .

نام دوازده امام كه جانشینان پیامبر (ص) می با شند عبارتند :

۱) امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع)

۲) امام حسن (ع)

۳) امام حسین (ع) كه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام برادر یكدیگر می باشند و هر دو فرزند امام امیرالمؤمنین (ع) می باشند در حالی كه بقیه امامان علیهم السلام نسبت به یكدیگر نسبت پدر و پسر دارند

۴) امام سجاد (ع)

۵) امام محمد باقر (ع)

۶) امام جعفر صادق (ع)

۷) امام موسی كاظم(ع)

۸) امام رضا(ع)

۹) امام جواد (ع)

۱۰) امام هادی (ع)

۱۱) امام حسن عسگری(ع)

۱۲) امام مهدی (ع) كه طبق اعتقادات مسلمانان او زنده و غیرقابل رؤیت و در همه جا حاضر است و روزی قدرت جهان را همراه حضرت عیسی (ع) بدست می گیرد .

برای اطلاع بیشتر رجوع كنید به كتاب شریف و مقدس «اسرار آل محمد (ص) » نوشته شاگرد و سرباز فداكار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام جناب سلیم بن قیس هلالی .

ب) كلمه (شهر) به معنی ماه ، ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد ماههای یكسال است .

پ) كلمه (یوم) به معنای روز ، ۳۶۵ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد روزهای یكسال شمسی است .

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, ] [ 18:26 ] [ علیرضا عبدی ]

 

مراحل خواندن در دوره ابتدايي

ارکان زبان آموزی به صورت سمعی و بصری می باشد

ارکان سمعی عبارتند از : گوش دادن ـ گفتن (بی سوادان )            

ارکان بصری عبارتند از : خواندن ـ نوشتن(با سوادان )                  

خواندن:"خواندن سوّمین رکن زبان آموزی است."علاقه کودکان به شعروسرود زمینه ای مهم برا ی شروع خواندن ونوشتن دردوره پیش دبستانی است کودکان پیش دبستانی بدون احساس خستگی می توانند شعرها را حفظ وبارها به زبان بیاورند اگر شعر وسرود همراه با تصاویر وکلمات مربوط به آن ارائه شود یادگیری دیداری وشنیداری که بصورت توامأ صورت می گیرد درخواندن ونوشتن کمک مؤثری می تواند باشد.

    هدف های آموزش خواندن

   شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها   

   گسترش خزانه ی لغات           

  پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و...

  ایجاد توانایی های مطلوب در خواندن مانند :

 بلندی یا کوتاهی صدا ، کندی و تندی خواندن، نشان دادن حالات عاطفی نویسنده ، رعایت نشانه های دستوری، تلفظ صحیح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب، ایجاد علاقه به خواندن انواع کتابها و مطالب نوشتاری برای لذت بردن.

  هدف خواندن در پایه های اول و دوم ابتدایی:(( یادگیری خواندن ))  و

 از پایه سوم به بعد : (( خواندن برای یادگیری ))  مي باشد.

 یادگیری خواندن ( پایه های اول و دوم )  :

بیشتر کودکان ، حتی در حالی که هنوز نمی توانند بخوانند ،در باره ی هدف خواندن و قرار دادهای آن بسیار می دانند . برخی از کودکان می توانند نشانه های محیطی ، مانند علایم و نشانه ها را ((بخوانند )) . با یادگیری خواندن بسیاری از کودکان از مرحله ای می گذرند که به نظر می رسد نخست بر نشانه های دیداری متن مانند شکل واژه ها تکیه دارند . البته وقتی الفبا را یاد می گیرند ، اغلب استفاده از نشانه های نیمه آوایی را که با اسامی حروف می آید شروع می کنند . سرانجام ، کودکان (( کشف رمز )) را آغاز  می کنند تا از کل دامنه ی نشانه های واجی عرضه شده با حروف و ترکیب حروف استفاده کنند . توانایی کامل در خواندن نیاز به داشتن توانایی در چهار زمینه ی :  رمز گشایی حروف و واژه ، بازشناسی واژگان ، تطبیق نحوی و تحلیل مشخصات متن دارد . آموزش کار آمد خواندن باید بین همه ی این زمینه ها توازن برقرار سازد.  

بنابر این می توان گفت هدف آموزش خواندن در پایه های اول ودوم ابتدایی  آشنا ساختن دانش آموزان با حروف الفبا ، ترکیب صامت ها و مصوت  ، ساختن کلمات و جملات ساده و در نهایت خواندن ودرک معنی آن ها می باشد که در طول دو سال تحصیلی امر و هدفی کاملا دست یافتنی است که با  آشنایی با آن و برنامه ریزی دقیق می توان  به اهداف به آسانی دست یافت. 

 خواندن برای یادگیری ( پایه های سوم ، چهارم ، پنجم )

تکالیف خواندنی از جمله مهمترین راهبرهایی است است که معلمان برای تحققق یادگیری های جدید به کار می برند . با شروع سال سوم ، که اغلب دانش آموزان نخستین مهارت های خواندن را کسب کرده اند  تاکید خواندن از یادگیری خواندن به ((خواندن برای یادگیری )) منتقل می شود . در حوزه ی آموزش یادگیری از طریق خواندن ، دارای اهمیت بسیاری است تا جایی که موجب آفرینش انبوهی از آثار تحقیقی شده است . برای مثال ، به دانش آموزان کلاس سوم ابتدای مقاله ای کوتاه در باره ی یک موضوع داده شود تا حداقل بخشی از محتوای مقاله را فراگیرند و به خاطر بسپارند .

در بسیاری از موارد معلمان از عدم توانایی دانش آموازن پایه های چهارم و پنجم ابتدایی از خواندن و نوشتن مطالب ساده ( مانند نوشتن نام و نام خانوادگی ، متون ساده در حد کلاس  اول و  دوم ابتدایی ) گله مندند که این خود دلیل بر این ادعاست که همکاران با اهداف  آموزش خواندن در پایه های مختلف  آشنا نبوده اند و هدف های دیگری را جایگزین اهداف اصلی نموده که تحقق اهداف ساده و اولیه را غیر ممکن ساخته است.

منبع : اينترنت

[ پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:مراحل,خواندن, ] [ 18:13 ] [ علیرضا عبدی ]
تغذيه نامناسب عمل اصلي بي حوصلگي كودكان

 

بسیاری از مادران امروزه از تغذیه کودکان و خلقیات و رفتارهای آنان شاکی هستند. همه می گویند بچه های این نسل عوض شده اند، بیشتر می فهمند، تندخوتر شده اند، ترس نمی شناسند و خارج از کنترل پدر و مادر هستند. 

این گزارش در پی اظهارات دکتر غلامعلی افروز، رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور است که در گفت وگو با فارس می گوید:

ریشه اصلی پرخاشگری، عصبانیت و بی حوصلگی کودکان در تغذیه نامناسب آن هاست. رشد طبیعی و بهنجار زیستی، ذهنی، حسی و حرکتی کودکان به طور جدی بستگی به کمیت و کیفیت تغذیه آنان در مراحل مختلف دارد از این رو تغذیه مطلوب و صحیح کودکان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

به دلیل اهمیت این موضوع و ناآگاهی بسیاری از والدین از این مسئله به سراغ دکتر ریحانه احمدزاده، متخصص تغذیه رفتیم. وی درباره جنبه تغذیه ای روحیه و خلق و خوی کودکان به خراسان می گوید:

در زمینه پرخاشگری باید به مهم ترین قضیه که کم خونی است، اشاره کنیم. در واقع کم خونی عمده ترین دلیل پرخاشگری کودکان است. توجه کنید زمانی که کودکی دچار کم خونی می شود خون رسانی نه فقط اعضای بدن بلکه مغز که مهم ترین قسمت بدن است دچار اختلال می شود. زمانی که خون به اندازه کافی به مغز نرسد اکسیژن و مواد غذایی هم به مغز نمی رسد و فرد دچار بی حوصلگی، پرخاشگری و حالات عصبی خواهد شد.

 

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:تغذيه,, ] [ 19:35 ] [ علیرضا عبدی ]

آموزش سيارات منظومه شمسي به صورت شعر

 

[ چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:, ] [ 19:20 ] [ علیرضا عبدی ]

ایام عزاداری سید سالار شهیدان و یار با وفایش ابالفضل عباس بر تمام شیعیان و محبینش تسلیت باد.

محرم

 

ماه خون ماه اشك ماه ماتم شد ، بر دل فاطمه داغ عالم شد

[ چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:محرم, ] [ 20:7 ] [ علیرضا عبدی ]

عید غدیر مبارک

غدیر علی ، هنوز هم چشمه ای لبریز از آب حیات و دریایی موّاج از کرامتهاست .غدیر دریایی از باور و بصیرت ، در کویر حیرت و هامون ضلالت است ، تا کام جان ها از آن سیراب شود

عید غدیر

[ پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:عید,غدیر,مبارک, ] [ 11:36 ] [ علیرضا عبدی ]

آویشن: ضدعفونی کننده
... ساقه‌های گل دار آویشن سرشار از ترکیبی به نام «تیمول» است که قاتل باکتری‌ها محسوب می‌شود. آویشن ضدعفونی کننده و ضد ویروس قوی است. این گیاه معطر سرفه را تسکین می‌دهد و خلط‌ها را دفع می‌کند. زمانی که در معده‌تان احساس سنگینی می‌کنید برای هضم بهتر غذا به سراغ آویشن بروید. بهتر است بدانید آویشن حاوی آهن نیز می‌باشد.
روش استفاده
آویشن تازه عطر و طعم بیشتری دارد. توصیه می‌کنیم از این گیاه در تهیه‌ی سوپ، خورش و همچنین سس‌هایتان استفاده کنید. برای خوشمزه تر کردن مایه طعم دهنده‌ی جوجه کباب، کباب، ماهی و غیره نیز از این گیاه معطر غافل نشوید.
پودر آویشن را به غذاهایتان اضافه کنید. البته می‌توانید از جوشانده‌ی این گیاه نیز بهره‌مند شوید. در عطاری‌ها کپسول و افشره‌ی خوراکی آویشن نیز به فروش می‌رسد.
مصرف آویشن برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید. افشره‌ی خوراکی آویشن نیز برای زنان باردار، شیرده و کودکان مورد منع مصرف دارد.

 

رزماری: برای هضم غذا
رزماری ضداسپاسم و ادرار آور است، به هضم غذا کمک می‌کند و مشکلات کبدی و مربوط به صفرا را تسکین می‌دهد.

 


روش مصرف
رزماری تازه را به قطعات خیلی ریز خرد کنید و در سُس‌هایتان بریزید. این گیاه معطر به سُس‌ها و مایه‌های طعم دهنده مزه‌ی خوبی می‌دهد. می‌توانید از پودر آن نیز در سالادهایتان استفاده کنید.
در صورت مشکلات کبدی می‌توانید از افشره‌ی خوراکی رزماری استفاده کنید. البته بهتر است با داروساز، پزشک یا عطار در مورد نحوه‌ی مصرف آن مشورت کنید. البته توجه داشته باشید که استفاده‌ی بیش از حد این گیاه می‌تواند باعث تحریک کلیه‌ها شود.

 مریم گلی: دوست سلامت خانم‌ها
گیاه مریم گلی حاوی استروژن گیاهی است و برای همین آن‌ را گیاه دوست خانم‌ها می‌نامند. مریم گلی گرگرفتگی دوره‌ی یائسگی را کاهش می‌دهد و تعریق را کنترل می‌کند. همچنین این گیاه معطر ضدباکتری، ضدعفونی کننده، هضم کننده‌ی غذا، التیام دهنده‌ی جای زخم و غیره است.
روش مصرف
این گیاه طعم جدید و عطر و بوی خاصی به گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنیر و همچنین روغن‌ها و سرکه می‌دهد. بهتر است که از برگ‌های خشک این گیاه استفاده کنید زیرا عطر و بوی بیشتری دارد. البته مریم گلی به صورت کپسول نیز به فروش می‌رسد. باید بدانید که گیاه مریم گلی جلوی تعریق بیش از اندازه را می‌گیرد. برای این کار 10 برگ مریم گلی و چند پر اسطوخودوس را در آب بجوشانید و هر شب پاها یا دست‌هایتان را ده دقیقه در این محلول قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاهان دارویی نیز بی خطر نیستند و استفاده‌ی بیش از حد آن‌ها مسمومیت ایجاد می‌کند. در استفاده‌ی این گیاهان زیاده‌روی نکنید و اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

 ریحان: ادرار آور
ریحان باد شکن و ادرار آور است. این گیاه معطر با اسپاسم یا گرفتگی عضلات معده و روده مقابله کرده و جریان خون را بهتر می‌کند. ریحان ضدالتهاب است یعنی درد را تسکین می‌دهد و سیستم عصبی را تقویت می‌کند.
روش مصرف
بهتر است که از ریحان تازه استفاده کنید. ریحان خشک طعم خود را از دست می‌دهد. ترکیب ریحان خرد شده، سیر و روغن زیتون به غذاها طعم خاصی می‌دهد. اگر می‌خواهید ریحان را روی برنج یا پاستاها و غیره بریزید در آخرین مرحله این کار را بکنید تا طعم آن حفظ شود.

 سیر: ضدعفونی کننده و محافظ سلامتی
بدون شک سیر یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین گیاهان معطر موجود است. سیر حاوی آلیسین (طعم سیر مدیون همین اسانس گوگردی است)، گوگرد، مس، روی، منگنز، سلنیوم، آهن، ید و غیره است. سیر روده‌ها را تمیز می‌کند، محافظ سیستم قلبی عروقی، آنتی‌اکسیدان و ضد رادیکال‌های آزاد است. این سفید خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، میزان کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد.
روش مصرف
در مورد روش مصرف سیر نیازی به توصیه‌های ما ندارید. سیر را در غذاهایتان بریزید و از طعم و خواص آن استفاده کنید.

 زنجبیل: انرژی زا
نه تنها از ریزوم (بخش زیر زمینی زنجبیل) به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌شود بلکه در طب سنتی نیز کاربرد فراوانی دارد. زنجبیل انرژی زا و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و همچنین با سرماخوردگی، سردرد و حالت تهوع مقابله می‌کند.
روش استفاده
زنجبیل منبع مواد معدنی است اما میزان سدیم آن کم است. اگر مجبور هستید که رژیم غذایی بدون نمک داشته باشید زنجبیل تازه یا پودر آن باعث خوش طعم شدن گوشت، ماهی و غذاهای دیگر می‌شود. می‌توانید پودر زنجبیل را در چای یا شیر نیز بریزید و از عطر و طعم آن استفاده کنید. برای مقابله با حالت تهوع صبحگاهی یک تکه ریشه‌ی زنجبیل را بجوید یا جوشانده‌ی آن‌را تهیه و میل کنید. توجه داشته باشید که گیاهان دارویی نیز بی خطر نیستند و استفاده‌ی بیش از حد آن‌ها مسمومیت ایجاد می‌کند. در استفاده‌ی این گیاهان زیاده‌روی نکنید و اگر مشکل خاصی دارید قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

  نعنا: مفید برای هضم غذا
نعنا تقویت کننده و نیرو بخش بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. نعنا مانند بمب عمل می‌کند و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند. از این گذشته این گیاه معطر خوشمزه روده‌ها را ضدعفونی و با حالت تهوع مقابله می‌کند.
برگ‌های تازه‌ی نعنا به غذا، چای، نوشیدنی‌های خنک مثل دوغ و غیره طعم بی نظیری می‌دهد. شاید هیچ عصرانه‌ی دیگری مثل نان و پنیر و چند پر نعنا، ریحان و گردو فوق‌العاده نباشد!
البته عرق، دم کرده و یا افشره‌ی خوراکی نعنا نیز وجود دارد که می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. اگر مشکل بی‌خوابی دارید قبل از خواب نعنا نخورید زیرا باعث بی‌خوابی می‌شود.

 اسطوخودوس: آرامش بخش
از اسطوخودوس می‌توان برای فراری دادن حشرات استفاده کرد. باید بدانید این گیاه معطر ضدعفونی کننده است، جای زخم و جراحت‌های سطحی را زود خوب می‌کند، ضداسپاسم، آرام‌بخش، خواب آور بوده و سردرد را تسکین می‌دهد.


روش مصرف
می‌توانید گل‌های اسطوخودوس را به سالاد اضافه کنید. توجه داشته باشید که اسطوخودوس بسیار معطر است و چند پر از گل آن کافی است. اگر میگرن دارید پیشانی یا شقیقه‌هایتان را با یکی دو قطره افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس ماساژ دهید.

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 19:21 ] [ علیرضا عبدی ]

گزیده ای از دستورات طب سنتی برای شادابی ونگهداری موها

 

1- موی سر تو خالی است واز این مجرا هوا وارد بدن موجود مودار خواهد شد.

2- تراشیدن موی سر دارای خواص زیر است(بویژه در تابستان):  زیاد شدن نور چشم،جلوگیری و رفع شوره،از بین رفتن چربی اضافه، رفع سر درد. چون پیاز مو تحت تاثیر تشعشعات خورشید قرار میگیرد قوی میگردد.

3- اگر به خاطر شغلتان بنا شد که ناچار باشید هر روز استحمام کنید استحمام هفته ای دو بار کافی است.

4- هفته ای یک شب آب لیموترش تازه طبیعی را به سطح سر مالیده ماساژ دهید و صبح حمام کنید.

5- شستشوی موها با سرکه خانگی در حمام.

6- هفته ای دو روز نهار کته با روغن حیوانی میل کنید(برنج آب کش فاقد ویتامین ب است).

7- روزی 3 فنجان جوشیده چلتوک برنج یا روزی 3 قاشق مرباخوری ازسبوس برنج استفاده کنید چلتوک وسبوس هر دومنبع ویتامین ب هستند و این وقتی در پیاز مو کافی باشد سبب جلوگیری از سفید شدن وریزش آن میگردد.

8- شیخ الرئیس ابو علی سینا می فرمودند:"چنانچه مدت یک سال روزی یک دانه هلیله سیاه را در دهان گذاشته و آب آن را میل کند مطمئن باشید در پیری یک تار سفید در سرتان ظاهر نخواهد شد(هلیله سیاه جهت تقویت چشم ویبوست مزاج خوب است).

9- از هر شامپو و صابون استفاده نکنید بهتر است موی خود راشناسایی (خشک. چرب) وبا دست اندرکاران درمان گیاهی مشورت کنید تا شامپو و صابون مخصوص را به شما توصیه نمایند.

10- عوامل ریزش مو عبارتند از:یبوست مزاج،اختلال در سیستم اعصاب،تغییرآب وهوا،تغییر صابون وشامپو، مصرف مواد شیمیایی، کثیف نگه داشتن مو و بالاخره خوب کار نکردن کبد و آخرین آن سوء تغذیه میباشد.

11- خوراکیهای زیر باعث جلوگیری از ریزش و سفیدی مو می شوند:

جگر،سبوس یا چلتوک برنج،کته ،مخمرآب جو،عدس سیاه،گوجه فرنگی رسیده شده،باقلا، نان جو،نان ارزن،نان گندم سبوس دار،ماست،جوانه گندم،جوانه انواع حبوبات،سمنو،دانه کنجدخام،پوست مار و مالیدن روغن آن روی موها، مغز گردو و مالیدن جوشانده تمام اجزاء درخت آن روی موها، فندق، سیر، شیر، پیاز، نعنا، عدس، هویج، گل کلم، پنیر، مویز، زرده تخم مرغ، انجیر، زردآلو، نارنگی، تمشک، انواع کدو، انواع فلفل سبزبخصوص فلفل سبز تازه، آلو.

( چنانچه عصبی می باشید عدس نخورید )

12- موی شفاف را چگونه بدست بیاوریم؟ هفته ای دو بار استحمام کنید یک بار با کتیرا و زرده تخم مرغ و بار دیگر با گل سر شوی بشوئید ( در زمان مصرف کتیرا حوصله کافی داشته باشید )

13- روغنهای زیر برای موی سر مفید است :

بادام تلخ و شیرین،کرچک،ذرت،نارگیل،آفتابگردان،زیتون،کنجد،روغن نخود سیاه ودانه مورد. موادنفتی به پیاز مو لطمه شدید وارد میکند.استعمال پارافین چه آقایان چه خانمها اکیدا" خوداری فرمائید وجهت پر پشت شدن و جلوگیری از ریزش مو روغن مار بدون رقیب است.

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 18:49 ] [ علیرضا عبدی ]

سبوس برنج

برنج گیاهی از دسته غلات بوده که نقش مهمی در سبد غذائی ما ایرانیان داردو سبوس این پوشش خوش رنگ برنج دارای ارزش غذائی فراوانی است که ما از ان غافلیم به عنوان مثال یکی از فراورده های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است.

روغن برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می کند. (کشورما، تاکنون تجهیزات، علم وتخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن، در دسترس نداشته است.)

این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است ،در این مقاله سعی شده تا با بیان خواص مفید این گیاه فراموش شده گامی در جهت اصلاح تغذیه شما گرامیان برداشته شود.

۱-خاصیت انتی اکسیدانی (ضد پیری):
از مهمترین و شناخته شده‌ ترین مواد موجود در سبوس برنج ، ویتامین E است. این ویتامین ، محلول در چربی بوده و امروزه به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان بسیار قوی در جهان علم مطرح شده است. خاصیت آنتی اکسیدان ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می ‌کند.

۲- کاهش کلسترول خون:

ماده فعال دیگری که در روغن برنج خودنمایی می ‌کند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تبدیل شده است.

۳- خاصیت ضد سرطانی:

ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع شده و نشده مانند فیتواسترول‌ها، توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها و اسکواس‌ها برنج را به عنوان یکی از موادغذایی بسیار ارزشمند و مفید برای، افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده اند .

۴- روغن برنج در خدمت پوست:

آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورت‌تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده‌اید که خاصیت پاک‌کنندگی این روغن نقره فام، بسیار بالاست. اما این تنها قسمت کوچکی از قضیه است، چرا که جنس چرب این روغن باعث می ‌شود که برنج خاصیت لایه ‌برداری متوسط داشته باشد.

این بدان معناست که اسیدهای چرب موجود در روغن برنج به سلول‌های شاخی و مرده سطح پوست متصل شده و آنها را به آرامی از روی پوست برمی‌ دارد. این امر باعث می‌ شود پس از ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف و نرم و براق شود.

از این رو است که مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و کاهش خط و خطوط پوست کمک قابل توجهی می‌ کند.

۵- سبوس برنج و مو:

ماده دیگری که در برنج باعث شده آن را یک حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است ویتامین‌های گروه B و به خصوص۵ B باعث تحریک سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو شده، یعنی همان چیزی که یک موی فعال برای زیستن و رشد کردن به آن نیاز دارد.

۶- ترمیم پوست با برنج:

کاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی ‌شود. این ویتامین در مواردی که فرد تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرد بسیار مفید است، چرا که تجویز خوراکی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می ‌بخشد. خیلی‌ها تصور می‌ کنند برای اینکه پروتئین بدن‌شان تأمین شود باید گوشت بخورند. ولی در واقع این طور نیست،چرا که پروتئین

موجود در گیاهان می ‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص که منابع حیوانی معمولاً با داشتن کلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی، چندان مناسب نیست. یکی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشکیل می ‌دهد و این رقم به حدود ۱۱ درصد می ‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌ کند.

۷-سبوس و درمان بیمارهای روده:

هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.

تذکر:

همان گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است :

- زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.

- زیاده روی در مصرف سبوس منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود.

- توصیه می شود پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

 

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ] [ 18:17 ] [ علیرضا عبدی ]

گزیده ای از دعای بسیار زیبای عرفه

دعای عرفه

پروردگارا، مرا به كه وا مي‏گذاري، به خويشاوندي كه پيوندمحبت را مي‏گسلد، يا بيگانه‏اي كه با من خشم مي‏راند، يا به آنان‏كه مرا خوار مي‏شمارند و حال آن كه تو خداي مني و رشته سرنوشت‏ من در چنگ توست! از غربت و تنهايي و دوري خانه‏ام و خواري‏ام درچشمان كسي كه وي را بر من مسلط گردانيده‏اي، به درگاه تو شكايت‏مي‏آورم.
بارالها بر من خشم مگير كه اگر تو بر من خشم نياوري، مرازغير تو باكي نيست و مگر نه اين است كه فراخناك لطف و عافيت تومرا كافي است!

خداوندا، تو را به نور جمالت كه بر زمين و آسمانها تابيده‏است و پرده‏هاي تاريكي را برانداخته و كار گذشتگان و آيندگان راصلاح بخشيده است، سوگند مي‏دهم و از تو مي‏طلبم كه در آن حال كه‏بر من خشم گرفته‏اي، مرا نميراني و قهر خود را بر من نازل‏نگرداني كه تو مي‏تواني قهر و عتاب را رها كني و به لطف بازآيي‏و از من خشنود شوي!

اي آن كه سپاسگزاريم به درگاه وي اندك است، اما او محرومم‏نمي‏سازد و گناهانم بسيارند لكن مرا به فضيحت و رسوايي‏نمي‏كشاند، پيوسته مرا در حال انجام گناهان مي‏نگرد، اما هيچ گاه‏به خواري نمي‏راندم!

اي آن كه در كودكي مرا محافظت فرمودي و در هنگام پيري‏بي‏روزيم نگذاشتي. اي آن كه الطاف و نعمتهايت در نزد من بيرون‏از شمارند و توان شكرگزاري آنها را ندارم.

اي كسي كه با من به نيكويي و احسان رفتار مي‏كني و من به زشتي‏و عصيان تو را پاسخ مي‏گويم. اي كسي كه مرا به يمن ايمان نجات‏بخشيدي، پيش از آن كه به طريقه شكر نعمتهايت آشنا باشم.

اي مولاي من، تويي كه نعمت دادي، تويي كه احسان كردي، تويي كه‏به نيكي رفتار نمودي، تويي كه كرامت فرمودي، تويي كه فضيلت‏بخشيدي، تويي كه فضل خود را به اتمام رسانيدي، تويي كه روزي‏عطا فرمودي، تويي كه كرم كردي، تويي كه توانمندم ساختي، تويي‏كه سرمايه‏ام دادي، تويي كه پناه دادي، تويي كه كفايت كردي،تويي كه هدايت كردي، تويي كه از گناه بازداشتي، تويي كه گناهان‏را پوشيدي، تويي كه گناهان را بخشيدي، تويي كه عذر پذيرفتي،تويي كه مكنت و جاه بخشيدي، تويي كه عزت دادي، تويي كه پشتيبان‏بودي، تويي كه تاييدم كردي، تويي كه ياري رساندي، تويي كه شفابخشيدي، تويي كه عافيت دادي، تويي كه اكرام كردي، خجسته و بلندمرتبه‏اي اي پروردگار من، ستايش جاودانه از آن توست و سپاس‏پيوسته تو را سزاست.

اما من اي خدايم، به خطاهايم معترفم، پس بر من ببخشاي! منم‏كه گناه كردم، منم كه خطا نمودم، منم كه ناداني كردم، منم كه‏به سوي گناه شتافتم، منم كه اشتباه كردم، منم كه به غير تواعتماد كردم، منم كه در عين دانايي گناه كردم، منم كه وعده‏هادادم، منم كه وفا ننمودم، منم كه پيمان شكستم، منم كه به جرم‏خود اقرار كردم.

بارالها، من بدان نعمات كه مرا داده‏اي اذعان دارم، به‏گناهانم اعتراف كرده و از آنها باز مي‏گردم; تو نيز مرا بيامرز.

اي كسي كه گناه بندگان تو را ضرري نرساند و نيازي به طاعت‏ايشان نداري، هر كدام از بندگانت كه كاري نيكو به جاي آورند،به توفيق و لطف توست، پس ستايش و حمد تو را سزاست.

خدايا، چون مرا فرمان دادي سركشي نمودم و چون نهي كردي، آنچه‏را نمي‏خواستي به جاي آوردم. اينك اين منم كه نه دليلي بربي‏گناهي خود دارم كه عذر بخواهم و نه نيروي آن دارم كه از كسي‏ياري بخواهم. حال با كدامين اعضايم رو به روي تو بايستم; آيابا گوشم يا با چشمم يا با زبان و يا پاهايم، آيا تمامي اينهانعمتهايي نيست كه مرا عنايت فرموده‏اي و من با همه آنهانافرماني‏ات كرده‏ام، اي مولاي من، حجت و دليل از آن توست و من‏محكومم!
اي شنواترين شنوندگان و اي تيزبين‏ترين بينندگان و اي‏سريعترين حسابگران و اي مهربانترين مهربانان، بر محمد(ص) وخاندان پاك وي درود فرست!

پروردگارم، از تو حاجتي را مي‏طلبم كه اگر آن را به من ارزاني‏دادي، هر چيز ديگري را كه از من دريغ نمايي، مرا زياني نرساندو اگر از آن محرومم سازي، هر چه را به من عطا فرمايي مرا نفعي‏نبخشد; «از تو مي‏خواهم كه مرا از آتش جهنم آزاد گرداني!»
غير تو خدايي نبود، يگانه‏اي و تو را همتايي نيست، فرمانروايي‏توراست و ستايش از آن توست و تو بر همه چيز توانايي، اي خدا،اي خدا، اي خدا.

خدايا، من در آن حال كه بي‏نياز و توانمندم، به تو نيازمندم،پس چگونه در حال فقر نيازمند تو نباشم. خدايا من كه در عين‏دانايي، نادانم، چگونه در حين جهل، نادان نباشم!

خدايا، به راستي كه تغيير تدابير تو و سرعت انجام اراده وتقديرات تو، بندگان عارفت را باز داشت، از اين كه در حال نعمت‏به دوام بخشش تو اطمينان كنند و در حال نقمت، از رحمت تو نوميدگردند!
اكنون منم كه با فقر و نيازمنديم به تو توسل مي‏جويم و چگونه‏به حضرتت توسل جويم با فقري كه محال است دامان غناي تو رابيالايد. چسان از اين حال كه دارم به تو شكايت آورم، در حالي كه‏هيچ چيز بر تو پوشيده نيست. چگونه حرفهاي دلم را براي تو بيان‏كنم و حال آن كه از همه آنها آگاهي! چگونه ممكن است اميدهايم‏را كه رو به سوي تو دارند، به نوميدي بدل سازي و حال مرا نيكونگرداني، با آن كه قوام آن به دست توست.

خدايا با آن كه عظيم نادانم، چقدر به من لطف مي‏كني و با آن‏كه زشتي كردارم آشكار است، چقدر با من مهرباني!

خدايم! چقدر تو به من نزديكي و من از تو دورم! و چقدر نسبت‏به من مهرباني. پس چيست كه بين من و تو حجاب افكنده است!؟

پروردگارا، از تغيير آثار و دگرگوني حالات نيك دانستم كه‏خواسته تو در مورد من اين است كه خود را در همه چيز به من‏بنماياني، تا درباره هيچ چيز از تو غافل نگردم.

خدايا، هر گاه گناهانم مرا گنگ گردانيد، كرم تو زبان مراگشود و هرگاه كه صفات ناپسندم مايوسم ساخت، الطاف بي‏پايانت‏مرا به طمع واداشت!

خدايا، آن كس كه زيباييهايش در حقيقت زشتي است، چگونه‏زشتيهاي رفتار وي زشت و ناپسند نباشد و آن كس كه سخنان حق گونه‏او ادعايي بيش نيست چسان ادعاهايش، ادعا نباشد.

خدايا، فرمانهاي تاثيرگذار و اراده مسلط تو براي سخن‏گويي،گفتاري باقي نمي‏گذارد و صاحب توانايي را ناتوان مي‏سازد.

بارالها، توجه من به مخلوقات تو سبب مي‏گردد كه از مشاهده‏جمالت محروم بمانم، پس مرا در پيشگاه خويش به عبادتي بگمار كه‏به وصال تو رساندم! چگونه براي اثبات وجود شريفت‏به چيزي دليل‏آورده شود كه در هستي خود محتاج توست، آيا براي غير تو ظهوري‏است كه براي تو نيست تا وجود غير، آشكار كننده جمال تو باشد؟
تو كي پنهان بوده‏اي كه براي عيان ساختنت نياز به دليلي باشد كه‏تو را اثبات نمايد، كي دور بوده‏اي كه كاينات راه رسيدن به توباشند. كور باد آن چشم كه تو را نگاهبان خود نبيند! و چه‏زيانبار است معامله بنده‏اي كه از محبت تو وي را بهره‏اي نيست!

خدايا، خواري و پستي‏ام در برابر تو هويداست و احوال من بر توپوشيده نيست.
وصالت را از تو مي‏طلبم و به ياري وجود شريفت، بر هستي توگواهي مي‏دهم. مرا با نور خود به ذات پاكت راهنمايي فرماي و باصدق عبوديت در پيشگاهت‏برپاي دار.
پروردگارم، مرا از زير بار ذلت نفس رهايي ده و پيش از آن كه‏مرگم در رسد از آلودگي شك و شرك پاكم كن. از تو ياري مي‏جويم،ياريم كن. بر تو توكل مي‏نمايم، مرا به حال خود وامگذار. تو رامي‏خوانم، مرا نوميد مساز. مشتاق فضل توام، محرومم مكن. خويشتن‏را به وجود پاكت منتسب مي‏نمايم، دورم مگردان. مقيم درگاه توام،از خود نرانم.

تويي كه انوار جمالت را به دلهاي شيفتگانت تاباندي تا آن كه‏تو را شناختند و به يگانگي تو ايمان آوردند. تويي كه محبت غيرخود را از قلوب دوستانت زدودي تا غير تو را به دوستي نگرفتند وبه جز تو پناه نياوردند و آن گاه كه جهانيان آنان را هراسناك‏سازند، تو مونس ايشان هستي و تويي كه آنها را هدايت فرمودي تاجايي كه نشانه‏هاي قدرتت‏بر آنان آشكار گشت!

آن كس كه تو را از دست داد، چه كسي را يافت و آن كه تو رايافت كه را از دست داد! به راستي كه زيانكار است آن كس كه به‏جاي تو ديگري را برگزيند و بسي خسران زده است آن كه بكوشد تااز تو جدا گردد. چسان به غير تو اميدوار شوم، در حالي كه تورشته احسان را نگسسته‏اي و چگونه نياز خويش از درگاه غير توبطلبم و حال آن كه عادت بخشندگي خويش را دگرگون نساخته‏اي!

اي كسي كه شيريني موانست‏خويش را به عاشقانت چشانيده‏اي، پس‏آنان در برابر تو تملق‏كنان برپاي ايستاده‏اند! اي كسي كه‏پرده‏هاي هيبت‏خود را بر دوستانت افكنده‏اي و آنان هراسناك درمقابل تو پوزش مي‏طلبند.
تو بندگانت را به ياد مي‏آوري پيش از آن كه ديگران از آنهايادي كنند و آغازگر هر بخشش و احساني قبل از آن كه‏عبادت‏كنندگان رو به سوي تو آورند و بخشنده و عطا كننده‏اي، پيش‏از آن كه خواهندگان از تو بخواهند و چه شگفت است اين كه بسيارمي‏بخشي، آن گاه از آنچه بخشيده‏اي از ما وام طلب مي‏كني!

خداوندا، من را به كمند مهرباني خويش به سوي خود آر تا وصال‏تو را دريابم و با جاذبه الطاف خويش مرا دركش تا به سوي تو روي‏آورم!
خدايا، رشته اميدم از تو نمي‏گسلد گرچه تو را سركشي نموده‏ام وهرچند تو را عبادت كنم باز دهشت مرا رها نمي‏سازد. كاينات مرابه سوي تو رهنمون مي‏گردند و يقيني كه به كرم تو دارم مرا به‏سويت مي‏كشاند.

خدايا، چگونه نوميد گردم و حال آن كه تو اميد مني و چگونه به‏خواري تن دردهم در حالي كه تو تكيه‏گاه مني.

خدايا، چسان در برابرت دعوي سربلندي نمايم با آن كه بنيادمرا از ذلت‏برآورده‏اي و چسان سر فخر بر آسمان نسايم و حال آن‏كه مرا به خود منتسب كرده‏اي!

 

خدايا! چگونه رداي بينوايي درنپوشم، در حالي كه مرا درجايگاه فقرا نشانده‏اي و چگونه خويشتن را فقير بنامم با آن كه‏تو با بخشش خود بي‏نيازم ساخته‏اي!

تويي كه جز تو پروردگاري نيست. خود را به تمامي اشياشناسانده‏اي به گونه‏اي كه موجودي نيست كه تو را نشناسد. تويي كه‏خويشتن را در آينه همه موجودات به من نموده‏اي و من در همه چيزجمال تو را به آشكارا نگريسته‏ام و تويي كه براي تمام موجودات‏آشنايي!

منبع :سایت آفتاب

[ سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:دعا,عرفه,امام,حسین,خراسان, ] [ 17:59 ] [ علیرضا عبدی ]

 

فرا رسیدن ماه مهر را به تمام دانش آموزان و فرهنگیان ایران تبریک می گویم.

 

ماه مهر

[ شنبه 30 شهريور 1392برچسب:ماه,مهر,دانش‏‏ آموزان,فرهنگیان, ] [ 17:35 ] [ علیرضا عبدی ]

 

مایه اصل و نسب در گردش ایام زر است

                                                                 خون دل‏ها می‏خورد تیغی که صاحب جوهر است

دود اگر بالا نشیند کسر شان شعله نیست 

                                                                 جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است

شصد و شاهد هر دو دعوای بزرگی می کنند

                                                                  پس چرا انگشت کوچک لایق انگشتر است

آهن و فولاد از یک کوره می‏آیند برون 

                                                                  آن یکی شمشیر گردد ،دیگری نعل خر است

گر ببینی ناکسان بالا نشینند صبر کن

                                                                   روی دریا کف نشیند ،قعر دریا گوهر است

[ چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:شعر زیبا, ] [ 9:52 ] [ علیرضا عبدی ]

سخت است حرفت را نفهمند،

سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند،

حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد

وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ،

اشتباهی هم فهمیده اند.

:::::::::::::::::::::::::::

گاهی گمان نمی کنی ولی می شود،

 گاهی نمی شود، نمی شود که نمی شود؛

گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است،

گاهی نگفته قرعه به نام تو می شود؛

گاهی گدای گدای گدایی و بخت با تو نیست،

گاهی تمام شهر گدای تو می شود... 




[ دو شنبه 28 فروردين 1387برچسب:علی,شریعتی,نکته,جالب, ] [ 18:42 ] [ علیرضا عبدی ]

غروب مومن آباد

[ دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:رشته کوه" مومن آباد"-"سربیشه", ] [ 17:16 ] [ علیرضا عبدی ]

[ دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:خاران - حسین آباد غیناب, ] [ 16:42 ] [ علیرضا عبدی ]

شانه کردن

شانه کردن
فضيلت شانه کردن
بدان که زنان را بي ضرورت و عذري موي سر را تراشيدن حرام است.و مردان را يکي از دو چيز سنت است:يا آن که موي سر را بتراشند و اين بهتر است،و يا آن که موي سر را بگذارند و تربيت کنند به آنکه بشويند و شانه کنندو موي پيش سر را دو حصه کنند و در ميان سر ته مو ظاهر شود.
پيامبر(ص):سر را بسيار شانه کردن تب را دور مي‏گرداند و روزي را مي‏آورد وقوت جماع را زياد مي‏کند.

امام صادق(ع):جامه پاکيزه پوشيدن دشمن را منکوب مي‏کند و روغن بر بدن ماليدن بد حالي و پريشاني را زايل مي‏کند،وسر را شانه کردن تب را دور مي‏کند،وريش را شانه کردن دندان را محکم مي‏کند.

آداب و اوقات شانه کردن

در حديثي منقول است :در ميان جا نماز امام صادق(ع) شانه بود که هر موقع از نماز فارغ مي‏شدند شانه مي‏کردند.
در حديث حسن از امام موسي(ع) منقول است در تفسير آيه کريمه ((خذوا  رينتکم عند کل مسجد)) يعني بگيريد زينت خود را نزد هر مسجدي،حضرت فرمود :از اين زينت است شانه کردن پيش از هر نمازي.

امام صاد ق(ع):در حمام شانه مکن که مو را تنک مي‏کند.
ودر حديث ديگر فرمودند:کسي که اراده شانه کذدن داشته باشد،شانه را در دست راست بگيرد و در حالي که نشسته است شانه کند.



از امام رضا(ع) منقول است:هر که شانه را هفت مرتبه بر سر و روي وسينه بکشد ،دردي نزديک او نمي‏شود.

از حضرت امام موسي(ع) منقول است:ايستاده شانه مکن که باعث ضعف دل مي‏شود و نشسته شانه کن که دل را قوي و پوست را پر مي‏کند.

امام علي(ع):ايستاده شانه کردن باعث فقر و پريشاني مي‏شود.

در احاديث آمده است که ائمه به شانه استخوان فيل شانه مي‏کردند.

امام صادق(ع):به شانه نقره و نقره نشان شانه کردن مکروه است.
 

[ سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:شانه کردن,اسلام, ] [ 19:6 ] [ علیرضا عبدی ]

مسواک

بعد از مسواک کردن, مضمضه لازم است

روشن است که تنها مسواک زدن براي نظافت دهان کافي نيست – با آنکه به تصريح روايات يکي از اهداف مهم مسواک همين است – بلکه چاره‌اي نيست انسان به عمل ديگري نيز دست بزند براي اينکه اين زيادي‌ها را از دهان خارج کند تا اينکه دهان از اين جهت پاک شود و بوي خوشي داشته باشد, از اين رو اهل بيت حکم کرده‌اند که پس از مسواک کردن لازم است آب را در دهان مضمضه کنيم و چون اين غرض (نظافت دهان) به يک دفعه مضمضه کردن حاصل نمي‌شود سه بار مضمضه وارد شده است.
از امام صادق (عليه‌السلام) نقل شده که فرمودند: «هر کس مسواک کند بعد از آن بايد مضمضه نمايد (آب را مضمضمه نمايد)».

و در روايت ديگري اين طور آمده که معلي بن خنيس از مسواک کردن بعد از وضو سؤال کرد. حضرت فرمود: «بايد مسواک کند پس مضمضه نمايد با آب سه مرتبه

مسواک
کمترين و معمولي‌ترين مسواک

ما ملاحظه مي‌کنيم که اهميت اسلام به مسواک به حدي مي‌باشد که براي بسياري از انسان‌ها تفسير و توضيح و يا درک نتايج آن مشکل است, حتي در اسلام به دست مي‌آوريم که با انگشت کشيدن بر روي دندان کفايت از مسواک مي‌کند. از پيامبر نقل شده که فرمودند: «مسواک يا کشيدن با انگشت ابهام يا انگشت ابهام وضو, مسواک مي‌باشد.»
 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:مسواک, ] [ 19:1 ] [ علیرضا عبدی ]


آيا مي دانيد در قرآن واژة «شفا» براي «عسل» بکار رفته است.
آيا مي دانيد پيامبر فرموده اند: «عليکُم بالشفائين القرآن و العسل»( برشما باد دو شفا دهنده يکي قرآن و ديگري عسل)
آيا مي دانيد در مرغداريهاي صنعتي براي رشد سريع جوجه ها به آنها آمپول هاي هورموني تزريغ مي کنند؟
آيا مي دانيد حبوبات بخصوص نخود اگر خيس شده شود و آب آن بدور ريخته شود موجب نفخ نمي شود؟
آيا مي دانيد بهترين روغن ، روغن حيواني است مانند کره گوسفندي و گاوي و روغن دنبه؟.
آيا مي دانيد محتواي روغن هاي مايع از پارافين خوراکي که محصول پالايشگاه هاي نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربي خون و .. ميشودکه کشنده است؟
آيا مي دانيد قيمت يک قوطي روغن مايع آفتاب گردان واقعي بيش از 12 تا 15 هزار تومان است؟ در صورتيکه قيمت يک قوطي روغن مايع به اصطلاح آفتاب گردان در بازار حدود 800 الي 900 تومان است! يعني از يک کيلو تخم آفتاب گردان هم ارزان تر است!
آيا مي دانيد براي يک قوطي روغن هاي مايع مثل روغن آفتاب گردان چند کيلو تخم آفتاب گردان لازم است؟
آيا مي دانيد ذائقة انسان 4 مزة «شوري» ، «شيريني» ، «ترشي» ، و «تلخي» را احساس ميکند و دندانها تنها با «شوري» رابطة نزديک دارند و 3 مزة ديگر دشمن آن هستند!
آيا مي دانيد نمک به عربي «ملح» ناميده مي شود و اصطلاح «مَليح» به معني «نَمَکي» است.
آيا مي دانيد حديثي از پيامبر مي فرمايد: (مَثَلِ اصحاب من همچون نمک است که طعام جز به آن ، اصلاح نمي پذيرد)
آيا مي دانيد پيامبرمي فرمايد: «هيچ غذايي اصلاح نميپذيرد مگر به وجود نمک، همانطور که امت من اصلاح نمي پذيرند الي به وجود من!»
آيا مي دانيد «نمک» در قديم حرمت داشته و اصطلاحات: «بي نمک» ، «نمک گير» ، «نمک نشناس» ، «دست بي نمک» ، «نمک خورده ، نمکدان شکسته» ، «هرچه بگندد نمکش ميزنند..» و ... در همين باب است


ادامه مطلب
[ سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:دانستنی ها -اسلام, ] [ 18:0 ] [ علیرضا عبدی ]


 

بزرگان می‏گویند که در زیر این درخت گنجی است و ماری هم نگهبان آن است و تا به حال چند نفر آن مار را دیده اند که به شکل تنه درخت خودش را در آورده و هر کس که به آن آسیب برساند او را نیش می‏زند و از پای در می‏آورد.

منبع : موثق

 

[ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:درختی عجیب در شوشک-سربیشه, ] [ 19:22 ] [ علیرضا عبدی ]

هاله

میدان ظریف اطراف انسان که مثل یک تخم مرغ انسان را در بر گرفته هاله نام دارد.این انرژی حیاتی تجلی چند بعدی انرژی درخشان کیهانی است که کالبد فیزیکی را در بر گرفته و در آن نفوذ میکند وبه آن حیات ومعنا میبخشد.

هاله در بر گیرنده آگاهی وتصویر کامل زندگی ماست. همه افکار واحساسات وآگاهی ما از آن منشا میگیرد. هاله شامل تمام تجربیات زندگی ما از لحظه تولد تا لحظه مرگ است و همچنین شامل همه خاطرات گذشته زندگی ما است که از طریق سرنوشت (کارما)پیشاپیش معین شده است


هاله کالبد زنده وچند بعدی آگاهی ما است که افکار واحساسات واقعی را نشان میدهدزیرا همواره به واقعیت درون ما پاسخ میدهد.در واقع وضعیت کالبد های نامرئی-لایه های هاله ای وچاکراها میتواند به واسطه تجربیات ما ونحوه پاسخ ما به آنها هر روز با روز پیش متفاوت باشد.

با مشاهده رنگهای هاله میتوانیم اطلاعات مهمی در باره سلامت جسمی و عاطفی وروحی فرد کسب کنیم . رنگها باز تاب سلامت کلی هاله هستند. یک هاله سالم دارای رنگهای شفاف ودرخشان است.رنگهای کدر در هاله نشانه مشکل یا بیماری هستند محل وشدت گرفتگی و عدم کارایی انرژی میتواند شدت ومرحله بیماری را نشان دهد.
 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 18 ارديبهشت 1390برچسب:, ] [ 11:3 ] [ علیرضا عبدی ]

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلق به علیرضا عبدی فرهنگي شاغل در نهبندان مي باشد
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 480
بازدید کل : 8002
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1