دانستني هاي قرآن

قالب سبز


وبلاگ شخصی علیرضا عبدی
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهداشت در اسلام ... و آدرس alirezaaas69.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







دانستني هاي قرآن

معجزه قرآن فقط به معارف عمیق عقلی و اجتماعی ، علوم غیبی و معانی شگفت انگیز و شیوایی و روانی كلام محدود نمی شود و هر روز ابعاد تازه ای از شگفتیهای قرآن كشف می شود .

اصولاً قرآن به حدی شیوا و روان است كه هر كس حتی كمترین آشنایی با زبان عربی داشته باشد با خواندن یا شنیدن قرآن ناخودآگاه در می یابد كه هیچ فرد سخنوری نمی تواند چنین بیانی داشته باشد و كلام و سخن هیچ انسانی نمی تواند باشد .

خداوند متعال در سوره بقره آیه ی ۲۲ می فرماید : «اگر از آنچه كه بر بنده خودمان فرو فرستاده ایم در تعجب و تردید می باشید . پس (حداقل) یك سوره مشابه آن بیاورید و در این كار از هر كه خواهید كمك بگیرد . و در آیه بعد از آن می فرماید : «اگر نتوانستید كه هرگز هم نخواهید توانست از آتشی بترسید كه برای كافران آماده شده است» .

اكنون ۲۰ مورد برای نمونه از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن كه با استفاده از كامپیوتر تاكنون مشخص شده در زیر می آوریم :

الف) كلمه (امام) به معنای رهبر و زمامدار الهی به صورت مفرد و جمع ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مطابق است با روایات نقل شده از پیامبر اسلام (ص) از طریق شیعه و سنی مبنی بر اینكه تعداد امامان بعد از ایشان ۱۲ نفر می باشند . برای نمونه یكی از آیات قرآن كه كلمه امام در ‌آن آمده است ، سوره یس آ‌یه ۱۲ می باشد: «وكل شییء أحصیناه فی امام مبین» و ما هر چیزی را در امام روشنگری جمع نموده ایم .

كلمه (رجل) به معنای مرد مساوی كلمه (امراه) به معنای زن هر كدام ۲۴ بار آمده است .

نام دوازده امام كه جانشینان پیامبر (ص) می با شند عبارتند :

۱) امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع)

۲) امام حسن (ع)

۳) امام حسین (ع) كه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام برادر یكدیگر می باشند و هر دو فرزند امام امیرالمؤمنین (ع) می باشند در حالی كه بقیه امامان علیهم السلام نسبت به یكدیگر نسبت پدر و پسر دارند

۴) امام سجاد (ع)

۵) امام محمد باقر (ع)

۶) امام جعفر صادق (ع)

۷) امام موسی كاظم(ع)

۸) امام رضا(ع)

۹) امام جواد (ع)

۱۰) امام هادی (ع)

۱۱) امام حسن عسگری(ع)

۱۲) امام مهدی (ع) كه طبق اعتقادات مسلمانان او زنده و غیرقابل رؤیت و در همه جا حاضر است و روزی قدرت جهان را همراه حضرت عیسی (ع) بدست می گیرد .

برای اطلاع بیشتر رجوع كنید به كتاب شریف و مقدس «اسرار آل محمد (ص) » نوشته شاگرد و سرباز فداكار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام جناب سلیم بن قیس هلالی .

ب) كلمه (شهر) به معنی ماه ، ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد ماههای یكسال است .

پ) كلمه (یوم) به معنای روز ، ۳۶۵ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد روزهای یكسال شمسی است .

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, ] [ 18:26 ] [ علیرضا عبدی ]

 

مراحل خواندن در دوره ابتدايي

ارکان زبان آموزی به صورت سمعی و بصری می باشد

ارکان سمعی عبارتند از : گوش دادن ـ گفتن (بی سوادان )            

ارکان بصری عبارتند از : خواندن ـ نوشتن(با سوادان )                  

خواندن:"خواندن سوّمین رکن زبان آموزی است."علاقه کودکان به شعروسرود زمینه ای مهم برا ی شروع خواندن ونوشتن دردوره پیش دبستانی است کودکان پیش دبستانی بدون احساس خستگی می توانند شعرها را حفظ وبارها به زبان بیاورند اگر شعر وسرود همراه با تصاویر وکلمات مربوط به آن ارائه شود یادگیری دیداری وشنیداری که بصورت توامأ صورت می گیرد درخواندن ونوشتن کمک مؤثری می تواند باشد.

    هدف های آموزش خواندن

   شناخت حروف و کلمه ها و درک معانی آن ها   

   گسترش خزانه ی لغات           

  پرورش قوای ذهنی چون تفکر و تخیل و...

  ایجاد توانایی های مطلوب در خواندن مانند :

 بلندی یا کوتاهی صدا ، کندی و تندی خواندن، نشان دادن حالات عاطفی نویسنده ، رعایت نشانه های دستوری، تلفظ صحیح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب، ایجاد علاقه به خواندن انواع کتابها و مطالب نوشتاری برای لذت بردن.

  هدف خواندن در پایه های اول و دوم ابتدایی:(( یادگیری خواندن ))  و

 از پایه سوم به بعد : (( خواندن برای یادگیری ))  مي باشد.

 یادگیری خواندن ( پایه های اول و دوم )  :

بیشتر کودکان ، حتی در حالی که هنوز نمی توانند بخوانند ،در باره ی هدف خواندن و قرار دادهای آن بسیار می دانند . برخی از کودکان می توانند نشانه های محیطی ، مانند علایم و نشانه ها را ((بخوانند )) . با یادگیری خواندن بسیاری از کودکان از مرحله ای می گذرند که به نظر می رسد نخست بر نشانه های دیداری متن مانند شکل واژه ها تکیه دارند . البته وقتی الفبا را یاد می گیرند ، اغلب استفاده از نشانه های نیمه آوایی را که با اسامی حروف می آید شروع می کنند . سرانجام ، کودکان (( کشف رمز )) را آغاز  می کنند تا از کل دامنه ی نشانه های واجی عرضه شده با حروف و ترکیب حروف استفاده کنند . توانایی کامل در خواندن نیاز به داشتن توانایی در چهار زمینه ی :  رمز گشایی حروف و واژه ، بازشناسی واژگان ، تطبیق نحوی و تحلیل مشخصات متن دارد . آموزش کار آمد خواندن باید بین همه ی این زمینه ها توازن برقرار سازد.  

بنابر این می توان گفت هدف آموزش خواندن در پایه های اول ودوم ابتدایی  آشنا ساختن دانش آموزان با حروف الفبا ، ترکیب صامت ها و مصوت  ، ساختن کلمات و جملات ساده و در نهایت خواندن ودرک معنی آن ها می باشد که در طول دو سال تحصیلی امر و هدفی کاملا دست یافتنی است که با  آشنایی با آن و برنامه ریزی دقیق می توان  به اهداف به آسانی دست یافت. 

 خواندن برای یادگیری ( پایه های سوم ، چهارم ، پنجم )

تکالیف خواندنی از جمله مهمترین راهبرهایی است است که معلمان برای تحققق یادگیری های جدید به کار می برند . با شروع سال سوم ، که اغلب دانش آموزان نخستین مهارت های خواندن را کسب کرده اند  تاکید خواندن از یادگیری خواندن به ((خواندن برای یادگیری )) منتقل می شود . در حوزه ی آموزش یادگیری از طریق خواندن ، دارای اهمیت بسیاری است تا جایی که موجب آفرینش انبوهی از آثار تحقیقی شده است . برای مثال ، به دانش آموزان کلاس سوم ابتدای مقاله ای کوتاه در باره ی یک موضوع داده شود تا حداقل بخشی از محتوای مقاله را فراگیرند و به خاطر بسپارند .

در بسیاری از موارد معلمان از عدم توانایی دانش آموازن پایه های چهارم و پنجم ابتدایی از خواندن و نوشتن مطالب ساده ( مانند نوشتن نام و نام خانوادگی ، متون ساده در حد کلاس  اول و  دوم ابتدایی ) گله مندند که این خود دلیل بر این ادعاست که همکاران با اهداف  آموزش خواندن در پایه های مختلف  آشنا نبوده اند و هدف های دیگری را جایگزین اهداف اصلی نموده که تحقق اهداف ساده و اولیه را غیر ممکن ساخته است.

منبع : اينترنت

[ پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:مراحل,خواندن, ] [ 18:13 ] [ علیرضا عبدی ]
تغذيه نامناسب عمل اصلي بي حوصلگي كودكان

 

بسیاری از مادران امروزه از تغذیه کودکان و خلقیات و رفتارهای آنان شاکی هستند. همه می گویند بچه های این نسل عوض شده اند، بیشتر می فهمند، تندخوتر شده اند، ترس نمی شناسند و خارج از کنترل پدر و مادر هستند. 

این گزارش در پی اظهارات دکتر غلامعلی افروز، رئیس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور است که در گفت وگو با فارس می گوید:

ریشه اصلی پرخاشگری، عصبانیت و بی حوصلگی کودکان در تغذیه نامناسب آن هاست. رشد طبیعی و بهنجار زیستی، ذهنی، حسی و حرکتی کودکان به طور جدی بستگی به کمیت و کیفیت تغذیه آنان در مراحل مختلف دارد از این رو تغذیه مطلوب و صحیح کودکان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

به دلیل اهمیت این موضوع و ناآگاهی بسیاری از والدین از این مسئله به سراغ دکتر ریحانه احمدزاده، متخصص تغذیه رفتیم. وی درباره جنبه تغذیه ای روحیه و خلق و خوی کودکان به خراسان می گوید:

در زمینه پرخاشگری باید به مهم ترین قضیه که کم خونی است، اشاره کنیم. در واقع کم خونی عمده ترین دلیل پرخاشگری کودکان است. توجه کنید زمانی که کودکی دچار کم خونی می شود خون رسانی نه فقط اعضای بدن بلکه مغز که مهم ترین قسمت بدن است دچار اختلال می شود. زمانی که خون به اندازه کافی به مغز نرسد اکسیژن و مواد غذایی هم به مغز نمی رسد و فرد دچار بی حوصلگی، پرخاشگری و حالات عصبی خواهد شد.

 

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:تغذيه,, ] [ 19:35 ] [ علیرضا عبدی ]

آموزش سيارات منظومه شمسي به صورت شعر

 

[ چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:, ] [ 19:20 ] [ علیرضا عبدی ]

درباره وبلاگ

این وبلاگ متعلق به علیرضا عبدی فرهنگي شاغل در نهبندان مي باشد
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 472
بازدید کل : 7994
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1